Ημερολόγια Πόλης

Το μετέωρο βήμα στο Νταρουλάτζεζε: Ορθόδοξοι, Εβραίοι και Μουσουλμάνοι σε ένα Ίδρυμα

Της Μαρίας Δήμου

 

 Ένα ίδρυμα που το όνομά του μας πάει πίσω στα οθωμανικά χρόνια, σε μια περιοχή που χρωστά το δικό της όνομά της στο Πορθητή. Στο άνοιγμα αυτό, στο μεϊντάνι πάνω από τον Κεράτιο διάλεξε ο Πορθητής να πραγματοποιούνται αγώνες τοξοβολίας κι από τότε κρατά το όνομα Οκμεϊντανί (Okmeydanı)  η περιοχή ανάμεσα στο Πέρα, στο Κιαάτχανε (Kağithane)  και στο Σισλί (Şişli).  

Το (Νταρουλάτζεζε) Darülaceze είναι ένα πτωχοκομείο. Ιδρυμένο το 1890 από τον Σουλτάνο Αμπντουλχαμιντ (Abdülhamid) τον Β’ στα δύσκολα χρόνια του τέλους του ρωσσοτουρκικού πολέμου. Την εποχή που η φτώχεια, η ορφάνια, η ανέχεια και οι αναπηρίες έπλητταν μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Είναι  η ίδια περίοδος που και η ελληνορθόδοξη κοινότητα της Πόλης ιδρύει τα δικά της ορφανοτροφεία και νοσοκομεία. Οι ανάγκες για περίθαλψη μεγάλες κι η ανταπόκριση ήρθε από τους ισχυρούς. 

 

Χωρίς θρησκευτικές και εθνικές διακρίσεις

 

Ευεργέτες που προσέφεραν μεγάλα ποσά κι ανάμεσά τους και ο Σουλτάνος που ιδρύει ένα Πτωχοκομείο. Εξαρχής δηλώνει πως η λειτουργία του θα βασίζεται στην απόλυτη αποδοχή όλων των υπηκόων της Αυτοκρατορίας χωρίς θρησκευτικές, φυλετικές, γλωσσικές ή εθνικές διακρίσεις. Κάτι που φαντάζει ακόμα και κάτι περισσότερο από έναν αιώνα μετά ως αναγκαίο να κοινοποιείται και να διευκρινίζεται. 

Πέρασα τη μεγάλη χαρακτηριστική οθωμανική πύλη κι αφού προχώρησα στο διάδρομο της εισόδου βρέθηκα σ’ έναν μαγευτικό κήπο, με δέντρα και λουλούδια στα παρτέρια. Ένας μαρμάρινος οβελίσκος βρισκόταν στο κεντρικό κυκλικό κόμβο που σχημάτιζαν οι δρόμοι του κήπου. 

-Övünç sütünü. Dil din ırk ve renk ayrımı yapılmayan bir simge(Στήλη της υπερηφάνειας. Σύμβολο μη διαχωρισμού γλώσσας, θρησκείας, φυλής και χρώματος), με ενημέρωσε η Διευθύντρια του ιδρύματος γεμάτη περηφάνια κι η ίδια, απαντώντας στις ερωτήσεις μου.

Περιηγήθηκα ανάμεσα στα πέτρινα κτίρια, 20 στο σύνολο σε μία έκταση 30 στρεμμάτων.  Το διοικητήριο, το βρεφονηπιακό σταθμό, τα 7 κτίρια του γηροκομείου, το πολυιατρείο, τα εργασιακά κέντρα, το κέντρο αποκατάστασης, το ψυγείο, τον  χώρο πλυντηρίων και την κουζίνα, το εντευκτήριο και τον χώρο των επισκεπτών . Όλα καλοσυντηρημένα, τουλάχιστον εξωτερικά, όπως τα έβλεπα. 

 

Τρεις λατρευτικοί χώροι σε ένα ίδρυμα

 

Η επίσκεψή μου όμως είχε αφορμή κάτι ακόμα πιο ενδιαφέρον. Την τέλεση Θείας Λειτουργίας στον ναό του Αγίου Γεωργίου, που υπάρχει εκεί και θα χοροστατούσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης. Ένας ορθόδοξος ναός δίπλα σε μια εβραϊκή συναγωγή κι απέναντι σε ένα μουσουλμανικό τέμενος. Τρεις λατρευτικοί χώροι μέσα σε ένα ίδρυμα του τέλους του 19ου αι., που έκανε πράξη τα ιδεώδη του σύγχρονου κόσμου και μάλιστα σε ανθρώπους που βιώνουν πόνο και δυστυχία, προσφέροντας τους στέγη, φροντίδα και περίθαλψη αλλά και τη δυνατότητα να λατρέψουν το Θεό τους στο χώρο και με τον τρόπο που εκείνοι επιλέγουν.

Μπήκα στη μικρή εκκλησία που ήταν γεμάτη κόσμο. Η οροφή αγιογραφημένη αλλά η φθορά εμφανής. Οι τοίχοι το ίδιο. Ο σοβάς είχε καλύψει ό,τι υπήρχε εξ αρχής κι στην προσπάθεια να καθαριστεί μάλλον εξέπληξε τους εργάτες που σταμάτησαν τις εργασίες καθώς ήρθε στο φως η αγιογράφηση και ο διάκοσμος. Το τέμπλο λιτό, οι εικόνες του  φέρουν χρονολογία 1895 κι αναφέρουν ως αγιογράφους την Αδελφότητα Ιωασαφαίων από τα Καυσοκαλύβια του Αγίου Όρους. 

 

Ανολοκλήρωτο το πρώτο βήμα 

 

Βγήκα και πάλι στην αυλή. Καθώς η ώρα περνούσε οι τρόφιμοι είχαν βγει για τον πρωινό τους περίπατο, τις συναντήσεις με τους φίλους τους και τον πρώτο καφέ τους. Σαν μια βόλτα στους δρόμους και το πάρκο της γειτονιάς τους, μέσα στην ασφάλεια και την προστασία του δικού τους κήπου. Μας κοίταζαν με απορία, εμάς που ήρθαμε, ανοίξαμε την εκκλησία τους και ταράξαμε για λίγο την καθημερινή τους ρουτίνα. Στεκόντουσαν στην άκρη μη θέλοντας να ταράξουν τη δική μας τελετή.  

Έφυγα με την υπόσχεση να ξαναέρθω. Έφυγα με την απορία, γιατί ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί αυτό το πρώτο βήμα αποδοχής του άλλου, της εξάλειψης των διαχωριστικών γραμμών. Γιατί το βήμα αυτό έμεινε μετέωρο κι αναζητά ακόμα σταθερό έδαφος για να κάνει το άλμα;

 

 

 

Πορεία 7 Επιταφίων, πορεία αναγέννησης, στην περιοχή του Κεράτιου Κόλπου

Της Μαρίας Δήμου

 

-Άδειασε η περιοχή, δεν έμεινε κανείς, έφυγαν από νωρίς όλοι, λένε οι άνθρωποι που φυλούν σαν τα μάτια τους τις εκκλησίες στην ακτή του Κεράτιου. Εμείς μόνοι περιμένουμε εδώ…

Περιμένουν κάποιον να χτυπήσει την πόρτα και να ανάψει ένα κερί στα αδειανά μανουάλια. Να μπει ένας πιστός και να προσκυνήσει αναπέμποντας της προσευχή του μπροστά στο εικονοστάσι. Γιατί τι είναι μια εκκλησία χωρίς πιστούς, χωρίς προσκυνητές, χωρίς ένα κερί να λιώνει μπροστά στα εικονίσματα, χωρίς μια ευχή, μια παράκληση, μια ευχαριστία. 

Πώς να αφήσει κανείς λοιπόν άδειες τις άγιες αυτές μέρες τους πιο ιστορικούς ναούς της Ρωμιοσύνης; Πώς να μείνουν απροσκύνητοι οι Επιτάφιοί τους; Πώς να μην αντηχήσουν τα Εγκώμια τουλάχιστον σε μία από αυτές; Λίγοι οι άνθρωποι την Πόλη, πού πρώτα να πάνε, πού πρώτα να τρέξουν; Οι υποχρεώσεις πολλές, οι ναοί  περισσότεροι, οι αποστάσεις μεγάλες.

Να όμως που το παράδειγμα του κ. Γιάννη Δεμιρτζόγλου, που για πολλά χρόνια τώρα κάνει πράξη το έθιμο των 7 επιταφίων στις ακραίες εκκλησίες στην ασιατική πλευρά της Πόλης, βρήκε φέτος μιμητές και στην ιστορική χερσόνησο, στους ναούς που τα θεμέλια τους τέθηκαν στα βυζαντινά χρόνια και στέκουν ακόμα όρθιοι για να θυμίζουν σε όλους την αέναη παρουσία των Ρωμιών στα χώματα αυτά. 

 

Από Παναγία Μπαλάνου

 

Ξεκινήσαμε λοιπόν, με τη Φιλόπτωχο Αδελφότητα και την Επιτροπή της Παναγίας Μπαλίνου τις πρώτες επαφές με τις γειτονικές Κοινότητες και αφού η συναίνεση όλων ήταν δεδομένη, τα πράγματα ήταν εύκολα. Η ιδέα του κ. Λάκη Βίγκα, Προέδρου της Κοινότητας Παναγίας Παραμυθίας να συμμετέχουμε στην ακολουθία των Εγκωμίων έδωσε άλλη πνοή στο εγχείρημα. 

Και ποιος το περίμενε τελικά πως το πρωί της Μ. Παρασκευής θα ανταποκρίνονταν τόσος κόσμος στο κάλεσμα του Μπαλίνου! Άνθρωποι από κάθε περιοχή της Πόλης αλλά και επισκέπτες από την Ελλάδα, ατομικά ή οργανωμένα σε γκρουπ, έφτασαν στο Αγίασμα των Βλαχερνών την καθορισμένη ώρα. Το Προσκύνημα των 7 επιταφίων της περιοχής Κερατίου Κόλπου μόλις ξεκινούσε υπό την ηγεσία της Φιλοπτώχου και της Επιτροπή της Κοινότητας Μπαλίνου. 

Ακολουθώντας πορεία παράλληλη με τα τείχη από τον εσωτερικό δρόμο η πολυπληθής ομάδα, αφού θαύμασε  την αγιογραφία που αποκαλύφθηκε στον εξωτερικό τοίχο της βυζαντινής εκκλησίας που έχει μετατραπεί σε τέμενος, προχώρησε για τον Άγιο Δημήτριο τον Κανάβη, στην Ξυλόπορτα, κι από εκεί στην Κοίμηση της Θεοτόκου Μπαλίνου. Εκεί με μια μικρή στάση κι ένα κέρασμα από την Κοινότητα, οι προσκυνητές και συνοδοιπόροι ξεκουράστηκαν και πήραν δύναμη για τη συνέχεια. Στην πρόσφατα ανακαινισμένη εκκλησία οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να μάθουν την ιστορία του ναού και της Κοινότητας και για όσα προγραμματίζονται για το μέλλον.

Το ηλιόλουστο αυτό πρωινό της Μεγάλης Εβδομάδας, τη μέρα του Επιτάφιου Θρήνου, τα σοκάκια του Αϊβάν-Σαράι και του Μπαλατά γέμισαν με ανθρώπους που τιμούσαν την ιστορία και τη θρησκεία όσων έχτισαν, βίωσαν και σημάδεψαν με την παρουσία τους την Πόλη αυτή. Μια πρωτόγνωρη πορεία δεκάδων ανθρώπων που αναζητούσαν τα σημάδια αυτά κι ήθελαν μέσα από τη συμμετοχή τους στο πένθος της ημέρας να αναστήσουν μια παράδοση αιώνων.

 

Μπαλτάς και Ταξιάρχης

 

Στο διάβα τους προστίθονταν και κάποιοι καθυστερημένοι κάνοντας ακόμα πιο ζωντανή την ομάδα αυτή. Μπαλατάς και Ταξιάρχης η επόμενη στάση. Κάποιοι απόρησαν με τη μεγαλοσύνη των ναών, κάποιοι πέρασαν κι από τη Ζουλόπετρα. Όλοι άναβαν ένα κερί και γονάτιζαν μπροστά στον Επιτάφιο της κάθε εκκλησίας, γεμάτοι συγκίνηση και κατάνυξη. 

Κι από τον ταξιάρχη του Μπαλατά στα ανηφορικά σοκάκια για το Μουχλί, τη Μαρία των Μογγόλων. Και τι περίεργο! Κανείς δεν δυσανασχέτησε, κανείς δεν διαμαρτυρήθηκε. Κάποιοι κουράστηκαν, μερικοί ακούμπησαν στο μπράτσο κάποιου με πιο σταθερό περπάτημα. Όλοι όμως έφτασαν στην κορυφή του πέμπτου λόφου της Βασιλεύσας. Στη σκιά της Μεγάλης του Γένους Σχολής όλοι πήραν μια βαθιά ανάσα. Σε τι μεγαλείο έφτασαν οι Ρωμιοί στην Πόλη! 

 

Από Βλάχ-σαράι στο Φανάρι

 

Μια κατεβασιά τώρα ο δρόμος μέχρι το Βλαχ-σαράι, την Παναγία Παραμυθία, στο Φανάρι. Ανάμεσα στους άστεγους, γυμνούς τοίχους της  η κατάνυξη όλων θα έφτανε στο αποκορύφωμα. Με θέα τον Κεράτιο Κόλπο, ανάμεσα σε μια βλάστηση που μαρτυρούσε τον ερχομό της άνοιξης, παρατάχτηκαν όλοι απέναντι από το άλλοτε ιερό βήμα, πήραν στα χέρια τους το βιβλιαράκι με τα Πολίτικα Εγκώμια, σύνθεσης του Μητροπολίτη Προικοννήσου κυρού Φιλόθεου, που ετοίμασε η Κοινότητα Μπαλίνου, κι έψαλαν όλοι μαζί, κληρικοί, ψάλτες και πιστοί λίγο πριν την περιφορά του επιταφίου. 

Πώς να κρύψουν όλοι, μέλη των Επιτροπών και συμμετέχοντες, τη χαρά για την αθρόα συμμετοχή στην πρωτοβουλία αυτή! Πώς να μην υποσχεθούν πως θα γίνει πια νέα παράδοση στην περιοχή με επιλογή κάθε φορά διαφορετικών εκκλησιών, για να γίνουν γνωστές όλες και να ανοίξουν όλες με τη σειρά τις πόρτες τους για να ανάψουν και πάλι κεριά στα μανουάλια τους και να προσκυνήσουν πιστοί στους επιταφίους τους. Να πάψει αυτή νεκρική σιγή και να έρθει η Ανάσταση.

 

Στο Αγίασμα Αγίου Χαραλάμπους

 

Ομολογουμένως κουρασμένοι αλλά απόλυτα ικανοποιημένοι έκλεισαν την πορεία τους στον Άγιο Νικόλαο στο Τζιμπαλί. Εκεί έξω από τα τείχη, στην εκκλησία δίπλα στο φαναριώτικο αρχοντικό και στο Αγίασμα του Αγίου Χαραλάμπους η ομήγυρης διαλύθηκε απόλυτα ικανοποιημένη, γεμάτη με συναισθήματα που γεννήθηκαν από την πορεία στα ιστορικά σοκάκια των Ρωμαίικων Κοινοτήτων και των μεγάλων ιστορικών στιγμών. 

 

 

 

Πολίτικα Εγκώμια του Μ. Σαββάτου

της Μαρίας Δήμου

 

Όλος ο ορθόδοξος χριστιανικός κόσμος ετοιμάζεται να παρακολουθήσει την εις Άδου κάθοδον και να ψάλλει τα Εγκώμια τη Μ. Παρασκευή. Οι μέρες της Μεγάλης Εβδομάδας αποτελούν την προετοιμασία για το πέρασμα από τον θρήνο για το θάνατο στη χαρά του αναστάσιμου μηνύματος. Αυτό ακριβώς το πνεύμα περιέχουν και τα σύντομα 185 τροπάρια των Εγκωμίων της Μεγάλου Σαββάτου. 

Οι διαφορές που υπάρχουν στο μέτρο τους οδηγεί στο συμπέρασμα πως ο ποιητής δεν είναι ένας αλλά είναι δημιούργημα διαφορετικών συγγραφέων. Σύμφωνα με πληροφορίες  ο αρχιμ. Ιγνάτιος της Μονής Βατοπεδίου του Αγίου Όρους συνέθεσε ορισμένα εγκώμια. Για τον Σωφρόνιο Ευστρατιάδη ποιητής των Εγκωμίων είναι ο Μητροπολίτης Ρόδου Νείλος (14ος  αι.). Άλλοι θέλουν ως ποιητές των Εγκωμίων τον Θεόδωρο Στουδίτη (8ος  αι.) και τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Αρσένιο (13ος  αι.).

Στην Πόλη όμως το 1960 εκδόθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο «Μερίμνη και δαπάνη της Πνευματικής Διακονίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου» ένα τευχίδιο με τίτλο « Ο Επιτάφιος Θρήνος ή τα Εγκώμια του Μεγάλου Σαββάτου». Σ’ αυτό περιέχονται τα Εγκώμια που συνέθεσε ο Μητροπολίτης Προικοννήσου κ. Φιλόθεος, τα ενέκρινε η Ιερά Σύνοδος και εκδόθηκαν με την επιμέλεια της Πνευματικής Διακονίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Αυτά μάθαιναν να ψέλνουν τα παιδιά που ανέβαιναν στα αναλόγια των εκκλησιών εκείνες τις ημέρες. Αυτά εξέφραζαν την πολίτικη και πατριαρχική απόδοση του Επιτάφιου Θρήνου

Αυτά τα Εγκώμια θα ψάλλουν οι συμμετέχοντες στην πορεία των 7 Επιταφίων στις εκκλησίες της περιοχής Κερατίου Κόλπου στην Παναγία Παραμυθία, στο Βλαχ-σαράι του Φαναρίου στις 2 το μεσημέρι της Μ. Παρασκευής ζωντανεύοντας μια ακόμα πολίτικη παράδοση.

Στην Πόλη υπάρχουν πάντα εναλλακτικές

Της Μαρίας Δήμου

Η Πόλη ήταν, είναι και θα είναι ταξιδιωτικός προορισμός. Ένα ταξίδι που για πολλούς μπορεί να είναι όνειρο ζωής και για άλλους ένας διαρκής προορισμός. Τα όσα μπορεί να δει κανείς και να επισκεφτεί εδώ φυσικά τελειωμό δεν έχουν. Έχουν όμως τα περισσότερα ακριβά εισιτήρια που κάνουν απαγορευτική την είσοδο σ’ αυτά. 

Τι θα λέγατε όμως αν βρίσκαμε εναλλακτικές λύσεις;

Ας πούμε, αντί της Βασιλικής Κινστέρνας των 32 ευρώ να επισκεπτόταν κανείς αυτήν που βρίσκεται στο πάρκο του Gülhane ακριβώς απέναντι και είναι και δωρεάν; Μπορεί να μην έχει το μέγεθος της μεγάλης δεξαμενής, παίρνει όμως κανείς την αίσθηση των υπόγειων αυτών χώρων και την εμπειρία της καθόδου σε μια βυζαντινή κινστέρνα.

 Τώρα αν το εισιτήριο των 40 ευρώ για το οθωμανικό ανάκτορο του Topkapı σας φαίνεται «αρμυρό», υπάρχει η δωρεάν είσοδος στο Hünkar Kasrı, πίσω ακριβώς από την Αιγυπτιακή Αγορά, από το Mısır Çarşı. Είναι ένα μικρό οθωμανικό ανάκτορο, που φιλοξενούσε τον Padişah και την οικογένειά του κατά την περίοδο του Ραμαζανιού, όταν επισκέπτονταν το Yeni Cami. 

Αν τώρα γοητεύεστε, όπως είναι αναμενόμενο, από τη βυζαντινή αρχιτεκτονική και η είσοδος στο γυναικωνίτη της Αγίας Σοφία με αντίτιμο τα 25 ευρώ δεν τη σηκώνει το βαλάντιό σας, τότε μπορείτε να θαυμάσετε το μεγαλείο της απ’ έξω και να επισκεφτείτε άλλους βυζαντινούς ναούς, όπως τη Μονή Παντοκράτορα με την υπέροχη ταράτσα και την καταπληκτική  θέα ή το Kalederhane cami ( ναός της Παναγίας της Κυριωτισσας) με τις μοναδικές ορθομαρμαρώσεις. 

Τέλος θα πρέπει να ξέρετε πως το φαγητό στην Πόλη έχει πια τόσο ακριβό, σαν να τρωει κανείς  χαβιάρι. Μια καλή λύση λοιπόν είναι τα εστιατόρια του Μητροπολιτικού και των τοπικών Δήμων της Πόλης. Με την ονομασία İBB Sosyal Tesisleri θα βρείτε εστιατόρια και καφέ στο Φανάρι κι ακριβώς απένατι στο Kaşımpaşa,  στο Eyüp, στο  Çihagir, στο Cankurtaran κάτω από την Αγία Σοφία, στην παραλία της Θάλασσας του Μαρμαρά κι αλλού. Όλα σε προνομιακές τοποθεσίες και με πολύ καλές τιμές. Βέβαια θα πρέπει να αποφύγετε τις ώρες αιχμής, γιατί η αναμονή θα είναι μεγάλη. 

Η Πόλη πάντα μαγική και πλανεύτρα,  όμως πάντα δίνει και εναλλακτικές για όσους την αγαπούν και την επισκέπτονται!

 

 

 

Λαζαράκια για μικρά και μεγάλα παιδιά στο Μπαλίνο

Της Μαρίας Δήμου

 

Ένα έθιμο κυρίως των νησιών του Αιγαίου που έχει εξαπλωθεί πλέον σε όλες τις κοινότητες είναι αυτών που τηρείται κάθε Σάββατο του Λαζάρου με την παρασκευή μικρών ομοιωμάτων ανθρώπου από ζύμη. Τα λαζαράκια, όπως ονομάζονται τα μικρά ζυμάρινα ανθρωπάκια με τα σταυρωμένα χέρια και τα μάτια από μοσχοκάρφια, είναι πλέον αγαπημένη δραστηριότητα νηπιαγωγείων αλλά και οποιουδήποτε φορέα διοργανώνει δράσεις για μικρά παιδιά. 

Με βάση μια πολύ εύκολη ζύμη που μοιάζει με του ψωμιού αλλά είναι αρωματισμένη με διάφορα μπαχαρικά, όπως κανέλα, μαχλέπι, κακουλέ, μαστίχα ή ό,τι άλλο επιθυμεί ο καθένας, τα λαζαράκια γεμίζονται με σταφίδες και καρύδια ή κάποιον άλλο ξηρό καρπό. Δεν είναι ούτε πολύ γλυκά ούτε τελείως άγευστα. Ταιριάζουν απόλυτα με το κλίμα των ημερών, το τέλος της νηστείας της Σαρακοστής και το ξεκίνημα της Μεγάλης Εβδομάδας.

Μιμούμενα το σώμα του νεκρού Λάζαρου είναι μία καλή αφορμή για τη διήγηση σε μικρά παιδιά της πορείας προς το Πάσχα ξεκινώντας από την Ανάσταση του Λαζάρου.

Το έθιμο αυτό τηρήθηκε για πρώτη φορά και σε μια Κοινότητα της Πόλης της περιοχής του Κεράτιου Κόλπου, της Κοινότητας Μπαλίνου. Παρ’ όλο που ο καιρός δεν στάθηκε σύμμαχος για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης με παιχνίδια και δραστηριότητες εκτός από το ζύμωμα και το πλάσιμο των μικρών λαζάρων στην αυλή της εκκλησίας της Κοίμησης της Θεοτόκου, οι άνθρωποι της Φιλοπτώχου Αδελφότητας φιλοξένησαν τους μικρούς συμμετέχοντες και τους γονείς που τους συνόδευαν στις δύο μικρές αίθουσες της Κοινότητας Μπαλίνου.

Τα παιδιά ζύμωσαν, έπλασαν και στόλισαν τα λαζαράκια τους. Έβαψαν και διακόσμησαν αυγά από αλατοζύμη, χρωμάτισαν πασχαλινές ζωγραφιές, έφαγαν, έπαιξαν, γέλασαν, έκαναν καινούριους φίλους.

 Η Μεγάλη Εβδομάδα ξεκινά με τη Μεγάλη Παρασκευή και τους 7 Επιταφίους στις περιοχές Αϊβάν σαράι, Μπαλατά και Φανάρι και τον Όρθρο της Αναστάσεως το απόγευμα του Μεγάλου Σαββάτου. 

Για άλλη μια φορά η πόρτα του Μπαλίνου ήταν ανοιχτή για όλους και θα είναι πάντα έτσι για όποιον θέλει να είναι παρών σε όσα διοργανώνονται εκεί ή απλά θα θελήσει να επισκεφτεί το χώρο και να ανάψει ένα κερί στην εκκλησία. 

 

 

Ένα αχούρι στο Ταξίμ ή το αχούρι του Ντίγκο

Της Μαρίας Δήμου

 

Μια αγαπημένη έκφραση των ανθρώπων εδώ στην Πόλη, που μάλλον χάνεται σιγά σιγά καθώς νέες συνήθειες και νέα σημεία αναφοράς δημιουργούνται και τα παλιά σβήνουν από τη μνήμη των ανθρώπων, είναι το Dingonun ahırı, το αχούρι του Ντίγκο.

Τι αχούρι όμως ήταν αυτό, ποιος ήταν ο Ντίγκο και γιατί ήταν τόσο σημαντικό που έμεινε παροιμιώδες; Και τελικά τι σημαίνει αυτή η φράση στον καθημερινό λόγο;

Η ιστορία πάει πίσω στον 19ο αι. Τότε που για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκαν άλογα για να σέρνουν το τραμ που εγκαταστάθηκε στην Πόλη. Η πρώτη παρόμοια εγκατάσταση έγινε στην Αμερική, στη Νέα Υόρκη το 1832 και η δεύτερη στο Παρίσι το 1850. Στις 3 Σεπτεμβρίου του 1872 έκανε το πρώτο του δρομολόγιο και το ιππήλατο τραμ στην Πόλη στη γραμμή Azapkapı-Ortaköy.  Δύο άλογα τραβούσαν ένα βαγόνι πάνω στις ράγες κι εκτελούσε μια διαδρομή με συγκεκριμένα δρομολόγια από τις 6.30 το πρωί μέχρι τις 7.30 το απόγευμα κάθε 20 λεπτά. 

 

Υπεύθυνος ένας Ρωμιός, ο Ντίγκο

 

Το ανέβασμα όμως από το Azapkapı στην ανηφόρα του Şişhane  για το Taksim ήταν απότομο και τα άλογα κουράζονταν καθώς δεν κουβαλούσαν μόνο επιβάτες αλλά και εμπορεύματα. Έτσι δημιουργήθηκε η ανάγκη αλλαγής των ζώων και η κατασκευή ενός σταύλου, ενός αχουριού, όπου τα άλογα που έφταναν στο Taksim θα αφήνονταν να ξεκουραστούν ενώ θα ζεύονταν ένα άλλο ξεκούραστο ζευγάρι για να συνεχίσει το δρομολόγιο για τα Ταταύλα. Το αχούρι αυτό βρισκόταν στην αρχή του Ίσιου Δρόμου, της σημερινής İstiklal, δίπλα στο σημερινό Γαλλικό Ινστιτούτο και υπεύθυνος ήταν φυσικά ένας Ρωμιός, ονόματι Ντίγκο. 

Ο Ντίγκο όμως αγαπούσε το ποτό και προτιμούσε να αφήνει το πόστο του στο αχούρι, όπου θα έπρεπε να καταγράφει ποιος και ποια άλογα άφηνε κι έπαιρνε, και σύyχναζε στους γειτονικούς μεϊχανέδες και  τα τσούζει. 

 

Εκεί πια βρίσκεται το νέο τζαμί

 

Έτσι ο καθένας έμπαινε, άφηνε κι έπαιρνε τα άλογα του χωρίς να δίνει λογαριασμό σε κανέναν και φυσικά αυτό οδηγούσε κάθε τόσο στη δημιουργία παρεξηγήσεων. Αυτή η ανεξέλεγκτη κατάσταση που οδηγούσε σε ασυδοσία πέρασε στη φράση  Dingonun ahırı. 

Το αχούρι του Ντίγκο δεν υπάρχει πια. Ο ίδιος λέγεται πως ακολούθησε τον ελληνικό στρατό στην Σμύρνη. Το αχούρι μετατράπηκε σε σταθμό του ηλεκτρικού τραμ και τώρα πια εκεί βρίσκεται ο νέο τζαμί του Taksim. 

Η ασυδοσία του αχουριού του Ντίγκο μπορεί να χάθηκε μαζί με το ιππήλατο τραμ, έμεινε όμως το χάος της μεγαλούπολης και μέχρι τώρα, ειδικά για το κυκλοφοριακό, αναφέρεται συχνά από τους μεγαλύτερους.  

İstanbul Dingonun ahırı oldu (Η Κωνσταντινούπολη έγινεαχούρι του Ντιγκο)

Η πόρτα της κοινότητας Μπαλίνου είναι πάντα ανοιχτή - Έκλεισε ο πρώτος κύκλος ομιλιών

Της Μαρίας Δήμου

 

To Σάββατο 5 Απριλίου ήταν μια πολύ όμορφη μέρα για το Μπαλίνο. Ολοκληρώθηκε η πρώτη σειρά ομιλιών που πραγματοποιούνταν κάθε δεύτερο Σάββατο

από τις 8 Μαρτίου στον χώρο της εκκλησίας της Κοίμησης της Θεοτόκου.

Θα έλεγα πως ήταν μια τολμηρή κίνηση για τα δεδομένα της ακραίας αυτής Κοινότητας. Πέρασε πολλά χρόνια στην αφάνεια, ξεχασμένη κι αφημένη στη μοίρα της. Σε μια περιοχή με πολλά προβλήματα έως τώρα, ήταν από τις πρώτες που εγκαταλείφθηκε από τους ενορίτες της.

Δύσκολα χρόνια σε μια γειτονιά που έκανε ακόμα πιοσκληρές τις συνθήκες διαβίωσης. 

 

Ενώνει Βλαχέρνα με Οικουμενικό Θρόνο

 

Ούσα όμως εντός των τειχών, πάνω στη γραμμή που ενώνει τη Βλαχέρνα με τον Οικουμενικό Θρόνο, η ΠαναγίαΜπαλίνου είναι μία από τις ιστορικές εκκλησίες και Κοινότητες της Πόλης. Έτσι οι προσπάθειες για ανακαίνιση που ξεκίνησαν πριν από λίγα χρόνια κατέληξαν σε εκ βάθρων αποκατάσταση του ναού και των γύρω από αυτών κτισμάτων αλλά και στην πραγματοποίηση ενός μεγάλου Project που ολοκληρώνεται μέσα στις επόμενες μέρες.

Εφοροεπιτροπή και Βύρωνας Νικολαΐδης, ο μεγάλος ευεργέτης της Κοινότητας, σε απόλυτη σύμπνοια έκαναν το θαύμα τους! Η απόφαση όμως για την πραγματοποίηση μιας σειράς διπλών ομιλιών

κάθε δεκαπέντε μέρες και μάλιστα στην αγγλική γλώσσα εμπεριείχε ένα μεγάλο ρίσκο δεδομένου και της απουσίας προηγούμενης εμπειρίας. Να όμως που κόντρα στις συνθήκες, καιρικές και μη, το ενδιαφέρον

κυρίως φοιτητών και ακαδημαϊκών από τα τουρκικά πανεπιστήμια κεντρίστηκε και δημιουργήθηκε μια ομάδα που τις παρακολούθησε συστηματικά και ενδιαφέρθηκε για την περιοχή, την ιστορία της

εκκλησίας, των κτισμάτων που την περιτριγυρίζουν, για τις επόμενες δράσεις κι εκδηλώσεις της Κοινότητας. 

Συμμετείχαν όμως και Ρωμιοί από την Πόλη κι από την Ελλάδα.

 

Δημιουργία καινούριων σχέσεων

 

Με θέματα που αφορούσαν τη βυζαντινή περίοδο, την ναοδομία και την εικονογραφία, την οικονομική δραστηριότητα μέσα στο ιστορικό

κέντρο, τη σχέση εκκλησίας και τη δημιουργία αποβαθρών αλλά και τηνναρχιτεκτονική των περίφημων φαναριώτικων σπιτιών στην ακτή του

 Κεράτιου και την ιστορία της Κοινότητας Μπαλίνου, δόθηκε η αφορμή για συζητήσεις με τους ομιλητές και τη δημιουργία καινούριων σχέσεων.

Γιατί οι εκκλησίες πάντα ήταν το κέντρο γύρω από το οποίο κτίζονταν ην κοινοτική ζωή, η ανάπτυξη κοινωνικών δεσμών, η ίδρυση κοινωνικών

δομών και η προσφορά στήριξης και βοήθειας προς το κοινωνικό σύνολο. Οι Ρωμαίικες Κοινότητες πάντα ανέπτυσσαν κοινωνικό καιν πολιτιστικό έργο που δεν περιοριζόταν αποκλειστικά στα όρια των

μελών τους αλλά ήταν ανοιχτές σε συνεργασίες, βοήθεια και στήριξη προς όλους τους κατοίκους της περιοχής ανεξάρτητα από θρησκεία ή εθνοτική καταγωγή.

 

Η πόρτα είναι πάντα ανοιχτή

 

Το άνοιγμα λοιπόν και της Κοινότητας Μπαλίνου προς όλους όσους ενδιαφέρονται κι επιθυμούν να συμμετέχουν στην αναγέννησή της, πάντα σεβόμενοι την ιστορικότητα, την παράδοση και το θεσμικό της πλαίσιο, είναι κάτι που γίνεται πράξη μέσα από τις δραστηριότητες αλλά και την καθημερινότητα. Η πόρτα της είναι πάντα ανοιχτή και ηφιλοξενία της γίνονται προσπάθειες να είναι υποδειγματική.

Τώρα που από τη μία μεριά τα έργα ανάπλασης της περιοχής Φαναρίου και Μπαλατά προχωρούν βοριότερα και η περιοχή αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς, καθαρίζεται, ομορφαίνει αλλά συγχρόνως

διατηρεί την αρχική της αρχιτεκτονική φυσιογνωμία κι από την άλληνολοκληρώνεται και το τελευταίο Project που πραγματοποιείται στην

 εκκλησία του Μπαλίνου με εντυπωσιακά αποτελέσματα ο ναός και η αυλή της Κοίμησης Θεοτόκου Μπαλίνου θα αποτελεί μια ζεστή αγκαλιά φιλοξενίας και μια μοναδική πηγή συγκίνησης για όσους αγαπούν τη

βυζαντινή Πόλη, την ιστορία που κρύβεται σε κάθε γωνιά της αλλά και τη θαυμαστή ιστορία των μνημείων που αντέχουν στο χρόνο.

Κλείνοντας θα ήθελα να εκφράσω εκ μέρους όλης της επιτροπής τα πιο θερμά ευχαριστούμε στους ομιλητές.

Ivana Jevtic

Bilge Ar

Koray Durak

Χάρη Ρήγα

Και φυσικά τον Αλκιβιάδη Γκινάλη για την αμέριστη βοήθεια και στήριξη σ’ αυτήν την παρθενική ιστορική εκδήλωση της Κοινότητας Μπαλίνου.

Πλημμύρισε η Πόλη με μαθητές από Ελλάδα

Της Μαρίας Δήμου

 

Το τελευταίο δεκαήμερο η Πόλη πλημμύρισε από νέα παιδιά, αγόρια και κορίτσια, που έφτασαν εδώ για να συμμετέχουν στα δύο συνέδρια που διοργάνωσε το Ζωγράφειο. Μαθητές κάθε βαθμίδας συνοδευόμενοι από τους εκπαιδευτικούς τους, αφού γέμισαν ασφυκτικά την αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου και παρουσίασαν τη δουλειά τους, ξεχύθηκαν στους δρόμους του Πέρα, επισκέφθηκαν ιστορικά μνημείο και μουσεία, έκαναν βόλτα με πλεούμενο στο Βόσπορο, ανέβηκαν στη Σχολή της Χάλκης και φυσικά προσκύνησαν στον Πατριαρχικό Ναό και στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. 

Είχα τη χαρά να βοηθήσω μερικά από αυτά και να τα συνοδεύσω σε κάποιες επισκέψεις τους. Ανταποκρίθηκα στο κάλεσμα τους και μοιράστηκα μαζί τους τον ενθουσιασμό και την αγάπη για την Πόλη. Μπόρεσα να τους μιλήσω για τη Ρωμιοσύνη της Πόλης, όχι μόνο για την ιστορική της πορείας αλλά και για το σήμερα των Ρωμιών. Για τα σχολεία, τις κοινότητες, τις εκκλησίες. Να ακούσω τις απορίες τους και να τους βοηθήσω να καταλάβουν, έστω και αμυδρά, τις δυσκολίες που βιώνει μια μειονότητα αλλά και τις δυνατότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν προς όφελός της. 

Να τους δείξω γειτονιές που σχεδόν ποτέ δεν είναι στο πρόγραμμα τέτοιων εκδρομών και να τους οδηγήσω σε μικρούς ναούς που οι πολλοί αγνοούν ακόμα και την ύπαρξή τους. Να απολαύσουν ψαλμούς μέσα σε μια απόλυτα ήσυχη εκκλησία και να μπουν την κατάλληλη ώρα στον Πατριαρχικό ναό  και με τη βοήθεια του Μεγάλου Αρχιαδιακόνου πατέρα Αλέξανδρου να ξεναγηθούν στην Πατριαρχική Βιβλιοθήκη και να δουν χειρόγραφα και σπάνια βιβλία που φυλάσσονται εκεί. 

Όλες αυτές τις μέρες όμως  σκέφτομαι πόσο πιο επωφελές θα ήταν, τόσο για τα ίδια όσο και για τη Ρωμιοσύνη της Πόλης, αν υπήρχε ένας κεντρικός προγραμματισμός κι αντί όλοι να συγκεντρώνονται την ίδια στιγμή στο Φανάρι, να μοιράζονται σε όσο το δυνατόν περισσότερες κοινότητες και εκκλησίες. Αντί να μαζευτούν όλοι για τους Χαιρετισμούς στον Πατριαρχικό Ναό, να μπουν οι ελάχιστοι μέσα κι οι υπόλοιποι να περιφέρονται κουρασμένοι και απογοητευμένοι στα σοκάκια ή να αναζητούν το λεωφορείο για να φύγουν, μήπως θα ήταν καλύτερα στην επόμενη διοργάνωση να καθοδηγηθούν προς ναούς του Κεράτιου, του Πέρα, των Ταταούλων, του Βοσπόρου ή όπου αλλού, να γεμίσουν έστω και για μία μέρα τους ναούς, να έρθουν σε επαφή τα παιδιά με τους ανθρώπους της Κοινότητας, να μιλήσουν, να συζητήσουν, να νιώσουν την πραγματική πολίτικη φιλοξενία; Να γνωρίσουν τι θα πει Ρωμιός και γιατί όχι να γίνει η αρχή μιας σχέσης κι επικοινωνίας; 

Τα παιδιά αυτά επιστρέφουν αυτήν την ώρα στον τόπο τους πολύ πιο πλούσια από ό,τι ήρθαν. Θα μπορούσε όμως αυτό το ταξίδι τους να έχει μια διάρκεια και πέρα από τις μέρες παραμονής τους στην Πόλη. Θα μπορούσε να είναι η αρχή για μια άλλη σχέση που θα έδινε χαρά και ζωή και στους επισκέπτες αλλά και στους οικοδεσπότες. 

Ιστορική εκδήλωση στο Βλαχ-Σαράι

Της Μαρίας Δήμου

 

Μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση πραγματοποιήθηκε εχθές στον χώρο υποδοχής της Κοινότητας Παναγία Παραμυθίας, γνωστής κι ως Βλαχ-Σαράι, στις απαρχές του πέμπτου λόφου.  Στον ιστορικό χώρο, που ανάγει την ιστορία του στην περίοδο των Φαναριωτών αρχόντων των Παραδουνάβιων περιοχών, το ζεστό αυτό απόγευμα του Μαρτίου, συγκεντρώθηκαν άνθρωποι που αγαπούν την ιστορία της περιοχής για να ακούσουν από τα χείλη γνωστών συγγραφέων για το χθες και το σήμερα του Φαναρίου, του Μπαλατά και του Αϊβάν-Σαράι. Ο Άρης Τσοκόνας, η Suzan Nana Tarblus κι ο Ahmet Faik ÖzBilge με τον πιο γλαφυρό τρόπο ξεδίπλωσαν την ιστορία κι αφηγήθηκαν τις προσωπικές τους εμπειρίες από αυτήν την ακτή του Κεράτιου σε ένα πολυσυλλεκτικό κοινό, Ρωμιών, Τούρκων, Αρμενίων κι Εβραίων, όπως άλλωστε ήταν κι ο πληθυσμός της περιοχής αλλά κι ολόκληρης της Πόλης. 

Η επιτροπή της Κοινότητας με τον Πρόεδρο της κ. Λάκη Βίγκα  υποδέχτηκαν τους φιλοξενούμενούς τους και τους ξενάγησαν στο χώρο. Οι ιδανικές συνθήκες, καιρού και ώρας, βοήθησαν στο να κάνουν όλοι μια μικρή περιήγηση ανάμεσα στα ερείπια του ναού και των παρακείμενων κτισμάτων καθώς η εκκλησία κάηκε το 1970 κι έκτοτε παραμένει σε αυτήν την κατάσταση και να απολαύσουν τη θέα προς την περιοχή Hasköy, του Πικριδίου. 

Είναι χαρακτηριστική η αλλαγή που για άλλη μια φορά έχει υποστεί η ακτογραμμή του Κερατίου μετά από τα έργα ανάπλασης που πραγματοποιούνται εδώ και μερικά χρόνια και την έχουνε μετατρέψει σε τουριστικό προορισμό. Έτσι από την έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου μέχρι το Αγίασμα των Βλαχερνών, σε μια διαδρομή μόλις ενός χιλιομέτρου, πέρα από τα καφέ και τα εστιατόρια που ανοίγουν το ένα μετά το άλλο, μπορεί κανείς να γνωρίσει και να επισκεφτεί ναούς και σχολεία, συναγωγές και τεμένη, οικίες Φαναριωτών, στην περιοχή με την πιο πυκνή ίσως ιστορική αποτύπωση. 

Κοινοποίηση μέσω:
Τελευταίες Ειδήσεις

Με την εγγραφή ή τη χρήση αυτού του ιστότοπου αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική Aπορρήτου της σελίδας

Μοιραστείτε μαζί μας τις δικές σας ειδήσεις:
info@edotourkia.gr

Powered by WebMedia | Developed by Monoware Web