Σάλος με γλυπτό του Ατατούρκ – Ο καλλιτέχνης συνελήφθη, το έργο ‘εξαφανίστηκε’
- Christos Adamou
- Κατηγορία: Επικαιρότητα
- Εμφανίσεις: 197
Ξέσπασε θύελλα στην Τουρκία γύρω από το γλυπτό του καλλιτέχνη Μουράτ Κάφταρ, το οποίο απεικόνιζε τον Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ να μάχεται έναν τετρακέφαλο δράκο.
Όπως αποκαλύπτει η T24, στα κοινωνικά δίκτυα εξαπολύθηκε καταιγίδα καταγγελιών ότι «προσβάλλει θρησκευτικές αξίες» — και η κατάσταση ξέφυγε.
Κινητοποιήσεις ακραίων ισλαμιστών
Η ΙBDA-C, γνωστή ισλαμιστική ακροδεξιά οργάνωση, προσπάθησε να συγκεντρωθεί έξω από τον χώρο της έκθεσης.
Η αστυνομία μπλόκαρε τη συγκέντρωση, ωστόσο η ένταση είχε ήδη φτάσει στο κόκκινο.
Το γλυπτό αποσύρθηκε
Οι διοργανωτές αναγκάστηκαν να απομακρύνουν το έργο, ενώ οι αρχές ξεκίνησαν έρευνα για το περιεχόμενο και την «πρόκληση» που φέρεται να δημιούργησε.
Στο πλαίσιο της έρευνας συνελήφθησαν:
- ο ίδιος ο γλύπτης Μουράτ Κάφταρ,
- και ακόμη ένα άτομο που συμμετείχε στην έκθεση του έργου.
Το δικαστήριο αποφάσισε την προφυλάκισή τους με την κατηγορία της
«δημόσιας υποκίνησης ή προσβολής μίσους και εχθρότητας».
Η υπόθεση εξελίσσεται σε νέο επεισόδιο σύγκρουσης ανάμεσα σε τέχνη, θρησκευτικό συντηρητισμό και πολιτικό κλίμα στην Τουρκία.
Το ιστορικό υπόβαθρο του έργου
Το γλυπτό είναι εμπνευσμένο από καρικατούρα του Ραμίς Γκιοκτσέ που δημοσιεύτηκε το 1947 στο περιοδικό Mizah και απεικονίζει τον Ατατούρκ να κατατροπώνει έναν τετρακέφαλο δράκο που συμβόλιζε ιδεολογικά ρεύματα όπως ο φανατισμός, ο φασισμός, ο κομμουνισμός και ο ρατσισμός. Η εικόνα είχε επηρεαστεί από εξώφυλλο γερμανικού περιοδικού του 1931.
Εσωτερικές εξελίξεις στο κόμμα του καλλιτέχνη
Μετά τη δημοσιότητα που πήρε η υπόθεση, το ακροδεξιό Καλό Κόμμαανακοίνωσε ότι ξεκινά πειθαρχική διαδικασία και ενδεχόμενη διαγραφή του Κάφταρ, καθώς είναι μέλος του κόμματος.
Σε εξέλιξη η δικαστική διερεύνηση
Οι εισαγγελικές αρχές αναμένεται να λάβουν επιπλέον καταθέσεις από τη διοίκηση της έκθεσης και άλλα εμπλεκόμενα πρόσωπα.
Η υπόθεση παραμένει ανοιχτή και βρίσκεται ήδη στο επίκεντρο έντονης δημόσιας συζήτησης σχετικά με τα όρια της τέχνης, τον ρόλο των κοινωνικών δικτύων και την ελευθερία της έκφρασης στην Τουρκία.





