Ελληνοτουρκικά

Αποκλειστική συνέντευξη Τουρκάλλας Ζεϊνέπ Μποζ για μάρμαρα Παρθενωνα: ‘Ενιωσα την ανάγκη να αντιδράσω και να διορθώσω Βρετανούς

"Ένιωσα την ανάγκη να αντιδράσω και να διορθώσω" την βρετανική πλευρά δήλωσε στον Αντ1 και στο ‘Εδώ Τουρκία’ η επικεφαλής της υπηρεσίας καταπολέμησης της αρχαιοκαπηλίας, του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας η οποία σε Σύνοδο της UNESCO στήριξε την Ελλάδα στο θέμα της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα. Επανέλαβε πως τέτοιο φιρμάνι δεν υπάρχει στα αρχεία της Τουρκίας και πως οι Βρετανοί βασίζονται σε ένα έγγραφο με ιταλική μετάφραση που δεν έχει ούτε υπογραφή ούτε και σφραγίδα του Σουλτάνου. Η Ζεϊμέπ Μποζ είπε πως υπάρχει μια αμοιβαία συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και πως είναι δύο χώρες που ανέκαθεν ήξεραν πώς να τηρούν στάση πάνω από την πολιτική.

 

«Πάντα τηρούσαμε στάση υπέρ της Ελλάδας»

 

Σε συνέντευξή της στον Αντ1 και το ‘Εδώ Τουρκία’, η Ζεϊνέπ Μποζ δήλωσε: «Πάντα τηρούσαμε στάση υπέρ της Ελλάδας στο θέμα της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα, υποστηρίζοντας ότι η Ελλάδα θα πάρει πίσω τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Υπάρχει μια αμοιβαία συνεργασία. Η Ελλάδα και η Τουρκία είναι δύο χώρες που ανέκαθεν ήξεραν πώς να τηρούν στάση πάνω από την πολιτική. Υπό αυτή την έννοια, πρόκειται για δύο χώρες που ενεργούν ώριμα»

Η Ζεϊνέπ Μποζ είπε πως κατά τη 24η Σύνοδο της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης (ICPRCP)στο Παρίσι, συζητήθηκε όπως γίνεται κάθε φορά το θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα. Πρώτα οι εκπρόσωποι της Ελλάδας έκαναν τη δική τους παρουσίαση, στη συνέχειαμίλησε η βρετανική πλευρά. «Ενώ έκανε αυτές τις δηλώσεις, είπε ότι αυτά τα έργα ‘λήφθηκαν νόμιμα σύμφωνα με το βρετανικό δίκαιο’. Μπορεί να είναι έτσι, μπορεί να το αξιολογούν έτσι, δεν μπορώ να το σχολιάσω. Ωστόσο, είπε ότι ‘τα έλαβαν από την Οθωμανική Αυτοκρατορία νόμιμα στο πλαίσιο των οθωμανικών νόμων εκείνης της περιόδου’. Χρησιμοποίησε λοιπόν κάτι, μια πρόταση, που μου έλεγε κάτι. Ένιωσα την ανάγκη να αντιδράσω σε αυτό εκεί. Πιο συγκεκριμένα, ένιωσα την ανάγκη να το διορθώσω. Διότι δεν υπάρχει φιρμάνι στα αρχεία μας σχετικά με αυτό το θέμα που να δείχνει ότι πουλήθηκαν (τα Ελγίνεια) νόμιμα από τους Οθωμανούς, όπως λέει η Βρετανία. Το μόνο έγγραφο που συζητείται είναι μια ιταλική μετάφραση, και ακόμη και το περιεχόμενο αυτής της ιταλικής μετάφρασης, ακόμα κι αν είναι πρωτότυπο, το περιεχόμενό του δεν είναι 100% καθαρό, όταν το συγκρίνετε με την εργασία που έγινε. Δεν υπάρχει σφραγίδα, υπογραφή ή σφραγίδα Σουλτάνου οπουδήποτε σε αυτήν την ιταλική μετάφραση. Από αυτή την άποψη, φυσικά, δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι μπορεί να έχει επίσημη ισχύ», ανέφερε ο Ζεϊνέπ Μποζ.

‘Όπως είπε: «Με τον ίδιο τρόπο, δεν υπάρχει κανένα έγγραφο στα αρχεία μας που να υποστηρίζει κάτι τέτοιο. Η Τουρκία ήταν πάντα υπέρ της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα στη χώρα τους, και η Ελλάδα υποστήριζε πάντα τις προσπάθειες της Τουρκίας κατά του λαθρεμπορίου, και οι δύο χώρες το έκαναν αμοιβαία. Πιστεύω όμως ότι το ότι το είπαμε τόσο ανοιχτά τράβηξε την προσοχή και το ενδιαφέρον του ελληνικού κοινού».

 

«Δεν υπάρχει ούτε σφραγίδα, ούτε υπογραφή»

 

Ειδικά για το έγγραφο με ιταλική μετάφραση που έχουν στα χέρια τους οι Βρετανοί, η Ζεϊμέπ Μποζ είπε πως «δεν υπάρχει σφραγίδα, υπογραφή, οτιδήποτε μπορείς να σκεφτείς που να δείχνει ότι αυτό είναι επίσημο έγγραφο. Ξέρετε, μπορούμε και σήμερα να κάνουμε κάτι σαν αυτό: Μπορούμε να γράψουμε κάτι σε ένα κομμάτι χαρτί, να περιμένουμε να περάσουν 200 χρόνια και μετά να περιμένουμε να γίνει αποδεκτό ως επίσημο έγγραφο. Όπως δεν μπορείς να το κάνεις αυτό, το ίδιο και αυτή η ιταλική μετάφραση δεν έχει επίσημη αξία».

 

«Οι διπλωμάτες Ελλάδας Τουρκίας θα αποφασίσουν»

 

Σε ερώτηση εάν η Τουρκία θα μπορούσε να ενημερώσει και γραπτώς τους Βρετανούς ότι δεν υπάρχει τέτοιο φιρμάνι που να αποδεικνύει τους ισχυρισμούς τους, η Ζεϊνέπ Μποζ είπε πως «είναι καθήκον των διπλωματών να πάρουν μια τέτοια απόφαση». «Σε αυτή τη φάση είπα στη συνάντηση ότι η Τουρκία δεν έχει τέτοιο επίσημο έγγραφο. Και νομίζω ότι στο μέλλον θα συναντηθούν οι δύο χώρες, θα συναντηθούν Ελλάδα και Τουρκία, και μαζί θα αποφασίσουν ποιο δρόμο θα ακολουθήσουν, και αν υπάρξει κοινό σημείο, είμαι σίγουρη ότι θα αποφασίσουν ποιο δρόμο θα ακολουθήσουν μέσω διμερών συναντήσεων».

Μάλιστα η Ζεϊνέπ Μποζ ανέφερε πως «δεν είναι κάτι καινούριο ότι η φιλία και η αλληλοστήριξή μας (με την Ελλάδα) σε αυτόν τον τομέα. Λειτουργούμε ως ένα εκεί, έτσι ήταν πάντα στην UNESCO».

 

Μητσοτάκης ευχαρίστησε Αταμάν για νίκη Παναθηναϊκού στην Ευρωλίγκα

Τον Τούρκο προπονητής Εργκίν Αταμάν, ο οποίος κατέκτησε το πρωτάθλημα της Ευρωλίγκας με τον Παναθηναϊκό, συνεχάρη ο  Πρωθυπουργού Κυριάκος Μητσοτάκη.

«Ο Έλληνας πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης με κάλεσε προσωπικά στο τηλέφωνο και με συνεχάρη για το πρωτάθλημα του Παναθηναϊκού και με ευχαρίστησε. Δήλωσε επίσης ότι εκτός από την αθλητική επιτυχία, αυτό που έχω κάνει εδώ από την αρχή της σεζόν έχει συμβάλει στις ελληνοτουρκικές σχέσεις με πολύ σοβαρό τρόπο, για το οποίο με ευχαρίστησε ιδιαίτερα»», είπε ο  Τούρκος προπονητής.

Μποζάι και Μπιζάκης συζήτησαν πρόσθετους τρόπους συνεργασίας Ελλάδας - Τουρκίας

Πρόσθετους τρόπους συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας συζήτησε ο Έλληνας Πρέσβης στην Άγκυρα Θεόδωρος Μπιζάκης με τον Αναπληρωτή Υπουργό και Διευθυντή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Τουρκικού ΥΠΕΞ, Μεχμέτ Κεμάλ Μποζάι ο οποίος θα είναι πλέον ο συνομιλητής των ομολόγων του Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου και ΚώστΑ Φραγκογιάννη.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η συνάντηση είχε καθοριστεί πριν ο Μεχμέτ Κεμάλ Μποζάι αναλάβει τα νέα του καθήκοντα στο πλαίσιο των οποίων είναι και ο φάκελος Ελλάδα.

Το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ανέβασε φωτογραφία του Τούρκου Αναπληρωτή Εξωτερικών με τον Έλληνα Πρέσβη στον λογαριασμό του στο τουίτερ με την ακόλουθη δήλωση:

«Ο Αναπληρωτής Υπουργός και Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, Μεχμέτ Κεμάλ Μποζάι

δέχθηκε τον Θεόδωρο Μπιζάκη, Πρέσβη της Ελλάδας στην Τουρκία, σε μια επίσκεψη αβροφροσύνης. Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν διμερείς σχέσεις και πρόσθετοι οδοί συνεργασίας».

Εθνικιστικό παραλήρημα Μπαχτσελί για Βυζάντιο

Βυζάντιο, Ιουστινιανό, Αγία Σοφία και Kόκκινη Μηλιά, θυμήθηκε ο ηγέτης του ακροδεξιού κόμματος ΜΗΡ, Ντεβλέτ Μπαχτσελί, στο σημερινό του εθνικιστικό παραλήρημα ενώπιον της κοινοβουλευτικής ομάδας του κόμματός του.

Ο ακροδεξιός ηγέτης και εταίρος του Τούρκου Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν τα έβαλε με την αντιπολίτευση κατηγορώντας την ότι έγινε πιόνι εσωτερικών και εξωτερικών επιχειρήσεων που προσπαθούν να αναβιώσουν το φάντασμα του Βυζαντίου.

Χαρακτήρισε το Βυζάντιο προπύργιο τυραννίας το οποίο κατέρρευσε χάρη στην ευφυΐα και την ανδρεία του σουλτάνου Μωάμεθ του Πορθητή.

Μίλησε ακόμη και για ‘μέτωπο κατοχικών δυνάμεων’ που έχασαν τον ύπνο τους με την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.

Μέχρι και το άγαλμα του Ιουστινιανού μπροστά από την Αγία Σοφία που κατέρρευσε τον 14ο αιώνα θυμήθηκε ο Ντεβλέτ Μπαχτσελί υποστηρίζοντας πως ήταν σημάδι τη τουρκικής κατάκτησης και της πτώσης του Βυζαντίου.

«Η Κωνσταντινούπολη ήταν για μας η Κόκκινη Μηλιά και τα όνειρα αιώνων έγιναν πραγματικότητα πριν από 571 χρόνια», είπε ο Ντεβλέτ Μπαχτσελί.

 

Πως θα διδάσκεται η Γαλάζια Πατρίδα στα τουρκικά σχολεία από τον Σεπτέμβριο;

Η Γαλάζια Πατριδα, το Αιγαίο και Κύπρος θα διδάσκεται και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο στην Τουρκία από την νέα σχολική χρονιά.

Στα αποσπάσματα από το αναθεωρημένο Πρόγραμμα Σπουδών βασικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Τουρκία μπορεί να δει κανείς πως θα διδάσκονται τα μαθήματα αυτά σε κάθε τάξη.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (4 Η , 5Η , 6Η , 7Η Τάξη – Γυμνάσιο)

 

5 η Τάξη  

 

 Θέμα 1: Ζώντας Μαζί

« Στους μαθητές παρέχονται γραπτές και ο/α πηγές σχετικά με τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά της χώρας μας, της ‘τδβκ’και διαφορετικών χωρών.

«Τα πολιτιστικά χαρακτηριστικά της χώρας μας, της ‘τδβκ’ και διαφορετικών χωρών συγκρίνονται ως προς τις ομοιότητες και διαφορές. Σε αυτό το πλαίσιο, συζητούνται οι ομοιότητες μεταξύ υμών και της ‘τδβκ’ όσον αφορά ιστορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς.

 

 6 η Τάξη

Θέμα 2: Ο Κόσμος, το Σπίτι μας

«Στο πλαίσιο του προσδιορισμού θέσης της χώρας μας αναφέρονται οι θαλάσσιοι γείτονές μας ‘τδβκ’, Λίβανος, Παλαιστίνη, Αίγυπτος, Λιβύη, Ρωσία, Ουκρανία και Ρουμανία και ζητείται από τους μαθητές να δείξουν τους γείτονες αυτούς στους χάρτες».

«Στο θέμα της προστασίας και υπεράσπισης των δικαιωμάτων και συμφερόντων της χώρας μας σε θαλάσσιες δικαιοδοσίες, τονίζεται η σημασία της ‘Γαλάζιας Πατρίδας’ για τη γεωπολιτική της χώρας μας όσον αφορά τα σύνορα του Αιγαίου, της Μαύρης Θάλασσας, της Μεσογείου και της Θάλασσας του Μαρμαρά. Στο πλαίσιο της αξίας του πατριωτισμού, υπογραμμίζεται η σημασία της προστασίας των περιουσιακών στοιχείων της χώρας και της ανεξαρτησίας τού κράτους.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ (9Η , 10Η , 11Η , 12Η Τάξη - Λύκειο)

 

9 η Τάξη

 

Θέμα 2: Τεχνολογίες πληροφοριών χώρου

«Τονίζεται η σημασία των χαρακτηριστικών θέσης της Τουρκίας, συζητούνται επίσης χάρτες που σχετίζονται με τη ‘Γαλάζια Πατρίδα’ και την ‘Ουράνια Πατρίδα’ (Εθνικός Εναέριος Χώρος). Κατά τη διαδικασία αυτή, τονίζεται ο αγώνας της Τουρκίας ενάντια σε άδικες απαιτήσεις που αγνοούν τα νομικά και γεωγραφικά της δικαιώματα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και υπογραμμίζεται η αξία του πατριωτισμού. Σε αυτή τη διαδικασία, αναφέρεται επίσης ότι το Αιγαίο Πέλαγος ήταν γνωστό στο παρελθόν ως Θάλασσα των Νησιών. Αναφέρεται η σημασία του νησιού της Κύπρου για την Τουρκία και τον τουρκικό κόσμο»

 

11η Τάξη

 

Θέμα 3: Φυσικά συστήματα και διεργασίες

«Ο σχεδιασμός μπορεί να γίνει με τη χρήση της μεθόδου της συνεργατικής μάθησης προκειμένου να διεξαχθεί έρευνα σχετικά με τις περιβαλλοντικές (βιοποικιλότητα, αειφορία κ.λπ.), οικονομικές (γεωργία, ενέργεια, βιομηχανία, μεταφορές, τουρισμός, εξόρυξη κ.λπ.), πολιτικές (υφαλοκρηπίδα και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, ‘Γαλάζια Πατρίδα’, διασυνοριακά ύδατα, ύδατα που σχηματίζουν σύνορα, παραγωγή ενέργειας κ.λπ.) και κοινωνικοπολιτισμικές (ανάπτυξη πολιτισμών, φεστιβάλ, υγεία, αθλητισμός κ.λπ.) επιπτώσεις των υδάτων στην Τουρκία. [...] Οι ομάδες ενθαρρύνονται να συλλέξουν πληροφορίες σχετικά με μελέτες περιπτώσεων που αντικατοπτρίζουν τις περιβαλλοντικές, οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικοπολιτιστικές επιπτώσεις των υδάτων στην Τουρκία. Για παράδειγμα, όταν πρόκειται για τη ‘Γαλάζια Πατρίδα’ (Μαύρη Θάλασσα, Μεσόγειος Θάλασσα, Αιγαίο Πέλαγος, Θάλασσα του Μαρμαρά), μπορούν να διερευνηθούν οι λόγοι για τους οποίους η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, τα δικαιώματά της στα διεθνή ύδατα σήμερα/στο μέλλον ή το έργο ύδρευσης που πραγματοποιείται με την ‘τδβκ’. [...] Στους μαθητές μπορούν να ανατεθούν ερευνητικές εργασίες σχετικά με διεθνή προβλήματα και λύσεις που σχετίζονται με το νερό, τη Συμφωνία για την οριοθέτηση θαλάσσιας δικαιοδοσίας στη Μεσόγειο που υπογράφηκε μεταξύ της Τουρκίας και της Λιβύης, τις περιφερειακές διαφωνίες για το νερό, την εθνική ασφάλεια και την ασφάλεια του νερού, τις άδικες απαιτήσεις για τους υδάτινους πόρους της Τουρκίας, τα νησιά της Τουρκίας, τη διεθνή μετανάστευση στην Τουρκία λόγω της ξηρασίας ή πιθανά σενάρια μετανάστευσης που σχετίζονται με το νερό στο εσωτερικό της χώρας.

 

Θέμα 5: Οικονομικές δραστηριότητες και επιπτώσεις τους

«Συζητείται το χαρακτηριστικό της Τουρκίας να αποτελεί ενεργειακό διάδρομο και η σημασία της ‘Γαλάζιας Πατρίδας’ όσον αφορά την παραγωγή ενέργειας»

 

Θέμα 7: Περιφέρειες, χώρες και παγκόσμιες διασυνδέσεις

«Στο πλαίσιο της γεωγραφικής θέσης της Τουρκίας, συλλέγονται πληροφορίες σχετικά με τα αποτελέσματα των πολιτιστικών σχέσεων στις περιοχές με τις οποίες αλληλεπιδρά (Καύκασος, βαλκανικές χώρες, ‘Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου’, Μέση Ανατολή, Αφρική) και τις επιπτώσεις τους στις περιοχές αυτές»

 

12 η Τάξη

 

Θέμα 5: Οικονομικές δραστηριότητες και επιπτώσεις τους

«Προσδιορίζονται οι λόγοι για την ανάγκη διαφοροποίησης των συστημάτων μεταφορών. Ερμηνεύονται οι κοινωνικοοικονομικές, περιβαλλοντικές και πολιτικές συνέπειες αυτής της διαφοροποίησης. Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας, αναφέρεται η σημασία της ‘Γαλάζιας Πατρίδας’ για τις θαλάσσιες μεταφορές της Τουρκίας».

 

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΤΑΤΟΥΡΚΙΣΜΟΥ (12η Τάξη)

«Στο πλαίσιο του Προγράμματος Σπουδών του μαθήματος ‘Τουρκική Δημοκρατία -- Ιστορία της Τουρκικής Επανάστασης και του Ατατουρκισμού’, θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον κατάλογο ανάγνωσης βιβλία γραμμένα από αρμοδίους σχετικά με τη ζωή του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ, τα γεγονότα κατά τη διάρκεια του Εθνικού Αγώνα, τον τουρκικό εκσυγχρονισμό, την επιστήμη, την εκπαίδευση και τον πολιτισμό κατά την περίοδο της Δημοκρατίας, καθώς και σχετικά με τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και την τουρκική εξωτερική πολιτική, το Κυπριακό Πρόβλημα, το αβάσιμο των διεκδικήσεων του Πόντου και των Αρμενίων».

 

 Θέμα 3: Η Τουρκία από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο στη διαδικασία της Παγκοσμιοποίησης

«Μέσα από διάφορες πηγές παρέχεται η δυνατότητα στους μαθητές να εξετάσουν τα θέματα: Πόλεμος της Κορέας, ένταξη της Τουρκίας στο ΝΑΤΟ, Κυπριακό πρόβλημα και Κυπριακή Ειρηνευτική Επιχείρηση, ελληνοτουρκικές σχέσεις, θαλάσσια γεωπολιτική της Τουρκίας και θαλάσσια δικαιοδοσία της Τουρκίας - ‘Γαλάζια Πατρίδα’, ανυπόστατοι αρμενικοί ισχυρισμοί και τρομοκρατία ASALA, σχέσεις Τουρκίας-Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχέσεις με τον Τουρκικό Κόσμο, πρόβλημα Ναγκόρνο-Καραμπάχ και Βοσνιακός Πόλεμος,ως προς την αλλαγή και τη συνέχεια της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας από την αρχή της περιόδου του Ψυχρού Πολέμου. [...] Μπορεί να ζητηθεί [από τους μαθητές] να αναλύσουν γραπτές και οπτικές πηγές σχετικά με το Κυπριακό Πρόβλημα και να ετοιμάσουν μια αναφορά προς τα Ηνωμένα Έθνη σχετικά με τις πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές αδικίες που υφίστανται οι Τούρκοι στο νησί. [...] Μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να ερευνήσουν τη ζωή και το έργο μιας από σημαντικές προσωπικότητες όπως ο Alija Izetbegović, ο Rauf Denktaş, ο Dr. Sadık Ahmet, ο Muhammad Ali Jinnah, ο İsa Yusuf Alptekin και να παρουσιάσουν μια βιογραφία».

 

Εγκρίθηκε το πρόγραμμα σπουδών από Υπουργεί Παιδείας Τουρκίας

 

Το νέο σχολικό πρόγραμμα σπουδών που εγκρίθηκε πλέον από το Ανώτατο Συμβούλιο Παιδείας και επικυρώθηκε από τον αρμόδιο Υπουργό Παιδείας Γιουσούφ Τεκίν. Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται και οι δεσμοί της Τουρκίας με την κατεχόμενη Κύπρο.

Το νέο σχολικό πρόγραμμα είχε προβληθεί με ειδική καμπάνια υπό τον τίτλο «Türkiye yüzyılı maarif modeli» («Εκπαιδευτικό Μοντέλο για τον Αιώνα της Τουρκίας»), στο πλαίσιο της οποίας υπογραμμίστηκαν συγκεκριμένοι νεωτερισμοί και εκπαιδευτικές στοχεύσεις, μεταξύ των οποίων και η ένταξη του δόγματος της «Γαλάζιας Πατρίδας» με συστηματικό τρόπο στη διδακτέα ύλη του μαθήματος Γεωγραφίας στο Λύκειο.

 Σύμφωνα με σχετικό αναλυτικό δημοσίευμα του πρακτορείου Anadolu, ολοκληρώθηκε πλέον η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης, κατά την οποία ελήφθησαν 67.284 απόψεις και προτάσεις από φορείς της εκπαίδευσης βάσει των οποίων έγιναν κάποιες αναθεωρήσεις από το Ανώτατο Συμβουλίου Παιδείας. Στη συνέχεια, ο Υπουργός Παιδείας ενέκρινε τη νέα διδακτέα ύλη και το πρόγραμμα σπουδών δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας.

 

Και η ζωή Ατατούρκ

 

Το νέο πρόγραμμα σπουδών θα εφαρμοστεί σταδιακά: Η εφαρμογή του θα ξεκινήσει από την προσχολική εκπαίδευση, την 1η τάξη του Δημοτικού, την 5η τάξη (έναρξη του Γυμνασίου) και την 9η τάξη (έναρξη του τ/Λυκείου), από το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος. Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα, στο νέο πρόγραμμα σπουδών η αυστηρά ακαδημαϊκή ύλη έχει μειωθεί κατά 35% ενώ το πρόγραμμα σπουδών της προσχολικής εκπαίδευσης απλοποιήθηκε κατά 50%. Παράλληλα, δόθηκε έμφαση στις δεξιότητες που σχετίζονται με την καθημερινή ζωή στη διδασκαλία των μαθηματικών και των φυσικών επιστημών. Περιγράφοντας αναλυτικά το νέο περιεχόμενο της αναθεωρημένης ύλης συγκεκριμένων μαθημάτων, το δημοσίευμα του Anadolu αναφέρει:

Στο νέο πρόγραμμα σπουδών σε κάποια μαθήματα περιλαμβάνεται ύλη που αφορά στην ανάπτυξη της Τουρκίας. Στο μάθημα της Ιστορίας της Τουρκικής Επανάστασης και του Κεμαλισμού θα περιλαμβάνεται η ζωή του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ και η ιστορία της ίδρυσης της Τουρκικής Δημοκρατίας, καθώς και οι εξελίξεις στην εθνική βιομηχανία.

 

Στο Λύκειο η ‘Γαλάζια Πατρίδα’

 

Στο μάθημα της Γεωγραφίας (9η Τάξη) θα εξεταστούν οι έννοιες της «Γαλάζιας Πατρίδας» και της «Ουράνιας Πατρίδας».

Στο νέο πρόγραμμα σπουδών θα περιλαμβάνεται η μελλοντική κατάσταση των εθνικών και διεθνών υδάτων. Συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα σπουδών του μαθήματος της Γεωγραφίας, εξασφαλίστηκε ότι η Τουρκία θα γίνεται αντιληπτή ως ενιαία πατρίδα, με την κυριαρχία της στην ξηρά, τη θάλασσα και τον αέρα. Με τον τρόπο αυτό, το πρόγραμμα στοχεύει στην παροχή μιας ολοκληρωμένης διδασκαλίας της Γεωγραφίας η οποία να περιλαμβάνει τον χερσαίο, θαλάσσιο και εναέριο χώρο της χώρας. Για τη σύνταξη του προγράμματος εφαρμόστηκε μια προσέγγιση επικεντρωμένη στην Τουρκία και τον Τουρκικό Κόσμο και βασισμένη στην ερμηνεία και εξήγησή του από ιστορική, πολιτική, νομική, οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική άποψη.

 

Εξετάζοναι και δεσμοί Τουρκίας με ‘τδβκ’

 

Εξετάζονται πλέον εκτενέστερα οι ιστορικοί, πολιτιστικοί και γεωπολιτικοί δεσμοί της Τουρκίας με την ‘τδβκ’ ιδίως και με τα υπόλοιπα τουρκικά κράτη. Επιπλέον, δίδεται έμφαση: στις έρευνες της χώρας για υδρογονάνθρακες στη ‘Γαλάζια Πατρίδα’, στα γεωγραφικά και νομικά δικαιώματα στις θάλασσες, στο μελλοντικό καθεστώς των εθνικών και διεθνών υδάτων και στη σημασία που έχει αυτό για τη χώρα. Τονίζεται η σημασία που έχουν οι θάλασσες και ο εθνικός εναέριος χώρος για την Τουρκία, καθώς και ο τουρκικός κόσμος, τα περιφερειακά κράτη και τα υπόλοιπα κράτη του κόσμου από γεωπολιτική άποψη.

 

Και η διαδικασία εξομάλυνσης Τουρκίας – Ελλάδας συζητείται αύριο στο ΣΕΑ

 

Kαι η διαδικασία εξομάλυνσης με την Ελλάδα θα είναι ένα από τα θέματα που θα αύριο στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας (ΣΕΑ) στην Άγκυρα αύριο Τρίτη 28 Μαϊου, σύμφωνα με τουρκικά μέσα ενημέρωσης.

Όπως αναφέρεται, κατά την επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Άγκυρα, δόθηκε το μήνυμα να υπάρξει επικέντρωση στη θετική ατζέντα και δηλώθηκε ότι και οι δύο πλευρές είναι προσηλωμένες στην ενίσχυση της θετικής ατμόσφαιρας. Στο πλαίσιο αυτό θα συζητηθούν κοινά βήματα τα οποία μπορούν να αναληφθούν.

 

Σχέσεις με ΗΠΑ

 

Οι σχέσεις με τις ΗΠΑ θα είναι επίσης στην ημερήσια διάταξη του τουρκικού ΣΕΑ. Τα θέματα μεταξύ των δύο χωρών, ιδίως η διαδικασία προμήθειας και εκσυγχρονισμού των F-16, θα συζητηθούν λεπτομερώς στο ΣΕΑ.

 

 

Επικαιροποίηση Κόκκινου Βιβλίου

 

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι θα συζητηθούν και οιεργασίες για την επικαιροποίηση του Εγγράφου Πολιτικής Εθνικής Ασφάλειας, ευρέως γνωστού ως Κόκκινο Βιβλίο, συνεχίζονται. Στο έγγραφο που θα ανανεωθεί για 10η φορά, θα συμπεριληφθεί για πρώτη φορά η έννοια της «τεχνητής νοημοσύνης». Το Κόκκινο Βιβλίο, το οποίο θα υποβληθεί προς έγκριση στο τουρκικού ΣΕΑ μέχρι το τέλος του έτους, θα τεθεί σε ισχύ το 2025.

 

Τρομοκρατία, Ισραήλ, Ρέισι

 

Κύρια ατζέντα της συνεδρίασης θα είναι η καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Θα συζητηθούν επίσης οι επιθέσεις του Ισραήλ στη Γάζα και οι επιπτώσεις στην περιοχή από το θάνατο του Ιρανού Προέδρου Ρέισι.

Θα καλυφθούν θέματα στρατηγικής, περιφερειακής και εθνικής ασφάλειας, ιδίως οι επιχειρήσεις κατά της τρομοκρατίας που διεξάγονται στην Τουρκία και πέραν των συνόρων. Θα συζητηθούν δραστηριότητες που διεξάγονται στο πλαίσιο της ασφάλειας των συνόρων. Το δυστύχημα ελικοπτέρου στο οποίο έχασε τη ζωή του ο Ιρανός Πρόεδρος Ρέισι και οι επιπτώσεις του στη Μέση Ανατολή θα τεθούν επί τάπητος. Θα συζητηθούν μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν κατά της πιθανής αστάθειας στην περιοχή. Θα τεθεί επίσης επί τάπητος το τι μπορεί να γίνει για να σταματήσουν οι επιθέσεις του Ισραήλ στη Γάζα, για να ζητηθεί άμεση και πλήρης κατάπαυση του πυρός, για να παρασχεθεί ανθρωπιστική βοήθεια και για να αναληφθεί δράση για μια λύση δύο κρατών. Καθώς η Ισπανία, η Νορβηγία και η Ιρλανδία έχουν ανακοινώσει ότι θα αναγνωρίσουν το παλαιστινιακό κράτος, θα συζητηθούν διπλωματικές πρωτοβουλίες για την αύξηση αυτού του αριθμού.

Και η Τουρκία στο έργο Via Carpatia  μαζί με Ελλάδα – «Είμαστε έτοιμοι να συμμετάσχουμε», δηλώνει η Άγκυρα

Έτοιμη δηλώνει η Τουρκία να συμμετάσχει στο έργο για τον αυτοκινητόδρομο Via Carpatia - στο οποίο θα συμμετάσχει και η Ελλάδα - συνδέοντας τη Μέση Ανατολή με την Ευρώπη. Πρόκειται για την «Πρωτοβουλία Τριών Θαλασσών» που ξεκίνησε από τις χώρες που συνορεύουν με τη Βαλτική, την Αδριατική και τη Μαύρη Θάλασσα, με στόχο την εξάλειψη των ελλείψεων υποδομών στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών καθώς και την ψηφιοποίηση στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Ο Τούρκος Υπουργός Μεταφορών Αμπντουλκαντίρ Ουράνογλου είπε ότι η«Πρωτοβουλία Τρεις Θάλασσες» ξεκίνησε από κράτη μέλη της ΕΕ για την καλύτερη ενσωμάτωση των χωρών στον άξονα Βορρά-Νότου.

 

«Μια περιοχή ευκαιριών»

 

Το έργο του αυτοκινητόδρομου «Via Carpathia» ξεκινά από το λιμάνι Klaipeda της Λιθουανίας και συνεχίζει στην Πολωνία, τη Σλοβακία, την Ουγγαρία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία και από εκεί στην Θεσσαλονίκη και μετά στην Κωνσταντινούπολη. Ο Τούρκος Υπουργός είπε ότι το έργο αυτό αποτελεί επίσης σημαντικό τομέα οικονομικής δραστηριότητας και ευκαιρίας για την Τουρκία , λαμβάνοντας υπόψη την ανταγωνιστική ισχύ και η ποιότητα παραγωγής των τουρκικών εταιρειών στην παγκόσμια αγορά.

«Το έργο θα επιτρέψει στην Τουρκία να συμμετάσχει σε νέους διεθνείς εμπορικούς διαδρόμους και να συνεργαστεί με χώρες της κοντινής περιοχής. Ο δρόμος του μεταξιού στο παρελθόν΄ ο σύγχρονος δρόμος του μεταξιού σήμερα ήταν από την Ανατολή προς τη Δύση. Σε αυτό το σημείο, όλοι θέλουν να πάρουν μερίδιο από αυτή την τούρτα. Αυτό το έργο είναι ένα έργο βορρά-νότου και όχι διαδρόμου ανατολής-δύσης», ανέφερε ο Τούρκος Υπουργός.

 

«Συνολικό μήκος 712 χιλιόμετρα»

 

Ο Τούρκος Υπουργός είπε ότι «το Via Carpatia είναι ένα έργο που εκτείνεται στον άξονα Βορρά-Νότου μεταξύ της Βαλτικής, του Αιγαίου, της Μαύρης και της Αδριατικής Θάλασσας. Το κομμάτι που αφορά την Πολωνία θα ολοκληρωθεί το 2027. Το συνολικό του μήκος της κύριας διαδρομής είναι 712 χιλιόμετρα. Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί 259,6 χλμ. του έργου. «Τα 280,8 χλμ. από αυτό είναι υπό κατασκευή και τα 171,6 χλμ βρίσκονται σε στάδιο διαγωνισμού και προετοιμασίας», ανέφερε.

Ο Τούρκος Υπουργός πρόσθεσε ότι το έργο Via Carpatia θα αυξήσει τους δεσμούς της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και με τις χώρες στην εν λόγω διαδρομή.«Θα συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη των μεταφορικών μας δραστηριοτήτων. Επιπλέον, η ένταξη του εργολαβικού μας τομέα στη διαδικασία κατασκευής υποδομών αυτοκινητοδρόμων των χωρών που συμμετέχουν στο έργο είναι πολύ πολύτιμη για τη χώρα μας», είπε.

 

«Ασφαλές λιμάνι η Τουρκία»

 

«Το έργο είναι ένα έργο που διασταυρώνεται με τον Κεντρικό Διάδρομο και την Οδό Ανάπτυξης και θα ενισχύσει άμεσα αυτούς τους διαδρόμους. Το Via Carpatia Project, το οποίο ξεκινά από το λιμάνι Klaipeda στη Λιθουανία και συνδέεται με τον Κεντρικό Διάδρομο στη Βουλγαρία, είναι ένα έργο που υποστηρίζουμε παρόλο που δεν είμαστε μέλος της πρωτοβουλίας. Είμαστε έτοιμοι να γίνουμε μέρος αυτού του έργου και να συνεργαστούμε με κάθε τρόπο. Με τη σύνδεσή του με κεντρικό διάδρομο, είναι ένα έργο στο οποίο θα πρέπει να εμπλακούμε υπό όλες τις συνθήκες. Δεδομένης της θέσης μας, εάν πρόκειται να υπάρξει ένας διάδρομος σε αυτή την περιοχή, δεν μπορεί να γίνει χωρίς την Τουρκία. Η Τουρκία είναι ένα σταθερό και ασφαλές λιμάνι από κάθε άποψη», υποστήριξε ο Τούρκος Υπουργός.

 Σκληρή γραμμή σε Αιγαίο και αν. Μεσόγειο ζητά από τουρκική κυβέρνηση η αντιπολίτευση

Αποτελεσματική εφαρμογή των δικαιωμάτων της Τουρκίας που απορρέουν από το διεθνές δίκαιο στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο ζητά από την τουρκική κυβέρνηση, ο  αντιπρόεδρος του κόμματος της τουρκικής αξιωματικής αντιπολίτευσης CHP Γιανκί Μπαγτζίογλου.

Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο ANKA, ο Μπαγτζίογλου είπε ότι « η Τουρκία πρέπει να εφαρμόσει πλήρως και αποτελεσματικά τα δικαιώματά της που απορρέουν από το διεθνές δίκαιο μέσω των δραστηριοτήτων που θα πραγματοποιήσει με τις ναυτικές και αεροπορικές δυνάμεις της, χωρίς να δεσμεύεται από περιορισμούς στο Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειος».

 Ο Μπαγτζίογλου είπε ακόμη ότι πρέπει να διεξαχθεί και η Άσκηση Γαλάζια Πατρίδα η οποία δεν διεξήχθη κανονικά φέτος.

Υποστήριξε ακόμη ότι τα προβλήματα σχετικά με τα νησιά στο Αιγαίο με μη στρατιωτικό καθεστώς και τα νησιά των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταβιβαστεί με συμφωνίες πρέπει να διατηρηθούν στην ημερήσια διάταξη τόσο στον Τύπο όσο και στους διεθνείς οργανισμούς.

Υποστήριξε ακόμη ότι «τα πλοία έρευνας και γεωτρήσεων πρέπει οπωσδήποτε να επιχειρούν στην ανατολική Μεσόγειο».

"Η Τουρκία πρέπει να ακολουθήσει μια αποφασιστική και αποτελεσματική πολιτική. Οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις είναι σε θέση να εκπληρώσουν τα καθήκοντα που τους έχουν ανατεθεί. χρειάζεται να επιδείξει η εκτελεστική εξουσία την απαραίτητη πολιτική βούληση», ανέφερε.

Υπενθυμίζεται ότι ο Μπαγτζίογλου ήταν εκείνος που πρώτος είχε θέσει θέμα θαλάσσιων πάρκων της Ελλάδας και ακολούθησε η ανακοίνωση του τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών στην ίδια γραμμή.

 Κίνηση Άγκυρας κατά Αθήνας για θαλάσσια πάρκα

Με τίτλο «η Άγκυρα θα χαρτογραφήσει θαλάσσια πάρκα σε μια κίνηση "tit-for-tat" (οφθαλμός αντί οφθαλμού) κατά της Αθήνας», η αγγλόφωνη τουρκική εφημερίδα Daily Sabahγράφει ότι  το τουρκικό υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας θα σχεδιάσει τα δικά του θαλάσσια πάρκα στην περιοχή.

Τουρκική διπλωματική πηγή δήλωσε στην εφημερίδα ότι η Άγκυρα δεν ενημερώθηκε προηγουμένως (από την Αθήνα)ότι προτίθεται να δημιουργήσει θαλάσσια πάρκα, ούτε έλαβε κάποιου είδους πρόταση για διαβούλευση ή προσφορά συνεργασίας. «Η κίνηση αυτή θεωρείται από την Άγκυρα ως [πρόκληση] ‘τετελεσμένου’. Το τελευταίο περιστατικό της διαμάχης για το θαλάσσιο πάρκο αποτελεί άλλο ένα παράδειγμα της ανικανότητας ή της απροθυμίας των δύο χωρών να συνεργαστούν σε κρίσιμα ζητήματα και απειλεί να διαταράξει την τρέχουσα θετική ατμόσφαιρα στις διμερείς σχέσεις. [...] Η μονομερής κίνηση της Ελλάδας, χωρίς διαβούλευση με την Τουρκία, μεταφράζεται σε εδαφοποίηση [territorialization] μέσω της οροθέτησης και της ρύθμισης χρήσης πόρων σε γεωγραφικά καθορισμένη περιοχή. Τα θαλάσσια πάρκα, οροθετημένα πάρκα που απομονώνουν μια συγκεκριμένη περιοχή για να επιτύχουν οικολογική βιωσιμότητα και να επιτρέψουν θαλάσσιες δραστηριότητες αναψυχής, μπορούν να αποτελέσουν πεδίο συνεργασίας ή αμφισβήτησης, ακόμη και περιφερειακών συγκρούσεων. Το θέμα είναι ευαίσθητο, δεδομένου ότι το διεθνές δίκαιο δεν παρέχει σαφείς οδηγίες για τη διασυνοριακή θαλάσσια διατήρηση. [...] Υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες κράτη έχουν χρησιμοποιήσει θαλάσσια πάρκα για να αποκτήσουν δικαιώματα επί αμφισβητούμενων θαλάσσιων πόρων, να περιορίσουν την ελευθερία άλλων και να εδραιώσουν κυριαρχία επί θαλάσσιου χώρου. Ωστόσο, υπάρχουν και επιτυχημένα παραδείγματα όσον αφορά τη συνεργασία. Τέτοιο παράδειγμα είναι η συνεργασία μεταξύ της Μαλαισίας και των Φιλιππίνων το 1996 για την πρώτη θαλάσσια διασυνοριακή προστατευόμενη περιοχή στην Ασία, δηλαδή την προστατευόμενη περιοχή Turtle Island Heritage Protected Area στη Θάλασσα Sulu. Στο πλαίσιο αυτό, συνήφθη Μνημόνιο μεταξύ των δύο κυβερνήσεων. […] Συνεπώς, η συνεργασία είναι αναπόφευκτη. Μια φόρμουλα από κοινού διαχείρισης υπό διαφύλαξη περιοχών μπορεί να επιτευχθεί μετά από διαδικασία διαβούλευσης και ανταλλαγής πληροφοριών, σε συνέχεια της οποίας μπορούν να δημιουργηθούν κοινές επιτροπές για τη διαχείριση και την παρακολούθηση. Νομικά μέσα, όπως η σύνταξη διμερών συνθηκών ή μνημονίων κατανόησης, μπορούν να ενισχύσουν τη διαδικασία», σύμφωνα με την τουρκική διπλωματική πηγή η οποία τήρησε την ανωνυμία της.

Κοινοποίηση μέσω:
Τελευταίες Ειδήσεις

Με την εγγραφή ή τη χρήση αυτού του ιστότοπου αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική Aπορρήτου της σελίδας

Μοιραστείτε μαζί μας τις δικές σας ειδήσεις:
info@edotourkia.gr

Powered by WebMedia | Developed by Monoware Web