Κύπρος

Eρχιουρμάν: «Δεν διαπίστωσ καμία μείωση του ενδιαφέροντος του Γκουτέρες για το  Κυπριακό»

«Δεν διαπίστωσα καμία μείωση του ενδιαφέροντος του ΓΓ του ΟΗΕ Γκουτέρες για τις εξελίξεις στο Κυπριακό δήλωσε ο Τ/Κ ηγέτης Τουφάν Ερχιουρμάν. Ο Τ/Κ ηγέτης ανέφερε ακόμη πως κατά τη συνάντησή τους στην Νέα Υόρκη, «το ότι ο Γενικός Γραμματέας ολοκλήρωσε λέγοντας ‘θα είμαστε σε πολύ συχνότερη επαφή’ ήταν σημαντικό για εμάς». Ο Τ/Κ ηγέτης είπε ότι χρησιμοποιεί τη λέξη ‘επαφή’, διότι δεν συζήτησαν εκεί τη μορφή, δηλαδή αν θα είναι και πάλι δια ζώσης ή με ποιον τρόπο.

 

Όπως μεταδίδει το τουρκικό πρακτορείο Αναντολού, σε συνέντευξη Τύπου στο παράνομο ‘αεροδρόμιο Ερτζάν’ κατά την επιστροφή του στα κατεχόμενα,  ο Τουφάν Ερχουρμάν ανέφερε ότι, μετά την εκλογή του ως «πρόεδρος», απέστειλαν επιστολή απάντησης στην επιστολή συγχαρητηρίων του Γκουτέρες, στην οποία εξέφραζαν την επιθυμία τους να οριστεί συνάντηση το συντομότερο δυνατό. Υπενθύμισε ότι στην επιστολή εκείνη είχε επισημάνει το αίτημα για άμεση επαφή.

Ο Τουφάν Ερχιουρμάν δήλωσε ότι ο Γκουτέρες ανταποκρίθηκε ταχύτερα από ό,τι ανέμεναν και ότι, στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκε στις 11 Φεβρουαρίου συνάντηση διάρκειας περίπου 1 ώρας και 10 λεπτών.

 

Πρώτη πρόσωπο με πρόσωπο συνάντηση

 

Ο Τουφάν Ερχιουρμάν επεσήμανε ότι ήταν η πρώτη φορά που συναντήθηκε κατ’ ιδίαν με τον Γκουτέρες.

«Καταρχάς, είχαμε την πρόθεση να μεταφέρουμε εκ νέου στον κύριο Γενικό Γραμματέα τη βούληση του λαού μας για λύση. Το πράξαμε. Δεύτερον, από την πρώτη ημέρα έναρξης της διαδικασίας διαπραγμάτευσης, θέσαμε στο τραπέζι τη μεθοδολογία τεσσάρων σημείων που είχαμε κοινοποιήσει στο κοινό και στη διεθνή κοινότητα ήδη από πολύ πριν από την εκλογική περίοδο.

Για τη μεθοδολογία αυτή των τεσσάρων σημείων έγιναν διάφορες συζητήσεις και σχόλια. Είχαμε την ευκαιρία να εξηγήσουμε εκ νέου, πρόσωπο με πρόσωπο στον κύριο Γενικό Γραμματέα, τι ακριβώς σημαίνουν για εμάς αυτά τα τέσσερα σημεία και τι εννοούμε με αυτά.

Ως τρίτο θέμα, μεταφέραμε επίσης τις απόψεις μας για τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης που είχαν συζητηθεί στη Γενεύη και στη Νέα Υόρκη και τα οποία παραλάβαμε, καθώς και για τα μέτρα που προτείναμε εμείς και εκείνα που πρότεινε ο κύριος Νίκος Χριστοδουλίδης.»

Ο Ερχιουρμάν επανέλαβε την άποψή του ότι οι συναντήσεις σε σχήμα 5+1 δεν είναι κατάλληλες για τη συζήτηση μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης και ότι αυτά θα πρέπει ουσιαστικά να καταλήγουν σε αποτέλεσμα στις συναντήσεις των δύο ηγετών στη Λευκωσία.

Δήλωσε ότι δεν διαπίστωσε καμία μείωση του ενδιαφέροντος του Γκουτέρες για τις εξελίξεις στο Κυπριακό και ότι ο Γενικός Γραμματέας συνεχίζει να παρακολουθεί προσεκτικά όλες τις εξελίξεις. Πρόσθεσε ότι το γεγονός πως η συνάντηση διήρκεσε σχεδόν διπλάσιο χρόνο από τον προγραμματισμένο δείχνει το ενδιαφέρον του για το θέμα.

Αναφορικά με τα νέα σημεία διέλευσης, ο Ερχιουρμάν δήλωσε ότι ενημέρωσαν τον Γκουτέρες πως έχουν αναπτύξει πολυάριθμες προτάσεις. «Το ότι ο κύριος Γενικός Γραμματέας ολοκλήρωσε λέγοντας ‘θα είμαστε σε πολύ συχνότερη επαφή’ ήταν σημαντικό για εμάς. Χρησιμοποιώ τη λέξη επαφή, διότι δεν συζητήσαμε εκεί τη μορφή. Δηλαδή αν θα είναι και πάλι δια ζώσης ή με ποιον τρόπο, δεν το γνωρίζω, αλλά θα είμαστε σε συχνότερη επαφή», ανέφερε.

Ο Ερχιουρμάν αναφέρθηκε επίσης σε παράγοντες που, όπως υποστήριξε, αποδυναμώνουν την εμπιστοσύνη και την επαφή μεταξύ των πλευρών. Ειδικότερα, έκανε λόγο για συμφωνίες που συνάπτει η Κυπριακή Δημοκρατία στον τομέα της ασφάλειας και της ενέργειας με διάφορες χώρες, υποστηρίζοντας ότι αυτές αφήνουν εκτός τους Τουρκοκυπρίους και την Τουρκία.

«Όταν εξετάζονται συνολικά, πρόκειται για συμφωνίες που αφήνουν εκτός τους Τουρκοκυπρίους και αφορούν περιοχές όπου υπάρχουν κυριαρχικά δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων. Το ίδιο ισχύει για την ασφάλεια, για τις θαλάσσιες ζώνες, για τους υδρογονάνθρακες, για την ενέργεια, για τους εμπορικούς διαδρόμους, ακόμη και για την ιθαγένεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επομένως, είπαμε ότι και αυτά αποτελούν παράγοντες που μειώνουν την εμπιστοσύνη», ανέφερε.

Ο Ερχιουρμάν δήλωσε ότι ο Γενικός Γραμματέας υπογράμμισε πως μια λύση, σταθερότητα και ειρήνη στην Κύπρο θα συνέβαλλαν και στη μόνιμη σταθερότητα και ειρήνη στην περιοχή και ότι, για τον λόγο αυτό, θα συνεχίσει να ασχολείται στενά με το θέμα.

Την ίδια ημέρα το βράδυ της συνάντησης, ο Ερχιουρμάν δήλωσε ότι είχε μακρά τηλεφωνική επικοινωνία με τον Υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας Χακάν Φιντάν, κατά την οποία συζητήθηκε η συνάντηση, ενώ ο Φιντάν τον ενημέρωσε και για τη διαδικασία των συνομιλιών μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας.

MHP: «Nα ενταχθεί η ‘τδβκ΄ στην Τουρκία» – Επίθεση σε ΟΗΕ, ομοσπονδία και τριμερείς

Σε ιδιαίτερα σκληρούς τόνους επανέρχεται το Κόμμα Εθνικιστικού Κινήματος (MHP) στο Κυπριακό. Ο αντιπρόεδρος και βουλευτής του κόμματος Ισμαήλ Οζντεμίρ, με ανάρτησή του στην πλατφόρμα Χ, απορρίπτει κάθε συζήτηση για λύση ομοσπονδίας και εξαπολύει επίθεση κατά του ΟΗΕ, της Ε/κ πλευράς και των τριμερών συνεργασιών στην Ανατολική Μεσόγειο.

 

Ο Οζντεμίρ υποστηρίζει ότι «δεν υπάρχει κανένας αποδεκτός, λογικός ή νόμιμος λόγος» για να επανέλθουν σε επίπεδο ΟΗΕ σχέδια ομοσπονδιακής λύσης με την Ε/κ πλευρά, αμέσως μετά την τελετή ανάληψης των «καθηκόντων» του προσώπου που ανέλαβε μετά τις πρόσφατες «προεδρικές εκλογές» στην «τδβκ».

 

Στην ανάρτησή του κάνει λόγο για επανεμφάνιση μιας «νοοτροπίας» που, όπως ισχυρίζεται, στοχεύει στην κατάργηση των εγγυητικών δικαιωμάτων της Τουρκίας και στην αμφισβήτηση της παρουσίας του τουρκικού στρατού στο νησί.

 

Ιδιαίτερη αναφορά κάνει στις τριμερείς συνεργασίες Ισραήλ–Ελλάδας– Κύπρου, τις οποίες χαρακτηρίζει «επιθετικές πρωτοβουλίες» και «ανοιχτή απειλή» στον άξονα της Ανατολικής Μεσογείου.

 

Παράλληλα, επικαλείται δήλωση του προέδρου του MHP Ντεβλέτ Μπαχτσελί, σύμφωνα με την οποία το «κοινοβούλιο» της «τδβκ» θα πρέπει να συνέλθει επειγόντως, να απορρίψει την επιστροφή στην ομοσπονδία και να αποφασίσει την ένταξη στην Τουρκική Δημοκρατία.

 

Ο Οζντεμίρ καταλήγει με ιδιαίτερα φορτισμένη ρητορική, υποστηρίζοντας ότι «η Υπόθεση της Κύπρου και η Υπόθεση της Ιερουσαλήμ θα επιτύχουν τους στόχους τους», ενώ κάνει λόγο για απειλές που συνδέονται με την «ΕΝΩΣΗ» και τον «σιωνισμό».

 

Η ανάρτηση καταγράφεται ως ακόμη μία ένδειξη σκλήρυνσης της εθνικιστικής γραμμής στην Τουρκία για το Κυπριακό, σε μια περίοδο όπου επανέρχονται διεθνείς συζητήσεις υπό την αιγίδα του ΟΗΕ.

O Oμέρ Tσελίκ κατά Λευκωσίας–Iσραήλ για το Barak MX: «Kούρσα εξοπλισμών που οδηγεί σε τοίχο»

Σκληρές αναφορές σε «σιωνιστική κυβέρνηση», επίθεση στην ελλάδα για «νοοτροπία αεροπορίας» και προειδοποιήσεις για νέες εντάσεις

 

Σύμφωνα με απομαγνητοφώνηση δηλώσεων του εκπροσώπου του ΑΚΡ, Ομέρ Τσελίκ, σε ζωντανή μετάδοση η Άγκυρα αντιδρά έντονα σε δημοσιεύματα στα κυπριακά ΜΜΕ ότι η ‘ελληνοκυπριακή διοίκηση νότιας Κύπρου’ παρέλαβε το ισραηλινό σύστημα αεράμυνας Barak MX και προχωρά σε περαιτέρω στρατιωτική συνεργασία με το Ισραήλ.

 

 

«Ακυρώνεται κάθε αφήγημα περί ειρηνικών προσεγγίσεων»

 

Ο Τσελίκ υποστήριξε ότι η απόφαση της Λευκωσίας να ενισχύσει την αντιαεροπορική της άμυνα:

  • «ακυρώνει όλες τις αξιώσεις» της Ε/Κ πλευράς περί διάθεσης για συνομιλίες,
  • και αποδεικνύει –κατά τον ίδιο– ότι η άλλη πλευρά «έχει μπει σε διαδικασία εξοπλισμών».

 

Σε ειρωνικό ύφος πρόσθεσε:

 

«Τι θα γίνει ακόμη κι αν εξοπλίσεις όλο το νησί, σε σημείο που να μη χτίζεις ούτε σπίτι;»

 

Υπενθύμισε επίσης τη φράση «η Αϊσέ πήγε διακοπές» – αναφορά στην τουρκική εισβολή του 1974 – δηλώνοντας ότι «η Τουρκική Δημοκρατία έκανε ό,τι ήταν απαραίτητο τότε, κάτω από τις πιο δύσκολες συνθήκες».

 

«Εμείς δεν θέλουμε σύγκρουση στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο»

 

Ο Τσελίκ τόνισε ότι:

  • η Άγκυρα επιθυμεί «διάλογο»,
  • απορρίπτει «λύσεις εκτός τραπεζιού»,
  • και δεν επιδιώκει κλιμάκωση ούτε στο Αιγαίο ούτε στην Ανατολική Μεσόγειο.

 

Επίθεση και σε Ελλάδα

 

Παράλληλα, όμως, επιτέθηκε στην Ελλάδα για το πρόσφατο περιστατικό με ανάρτηση φωτογραφίας μεταγωγικού αεροσκάφους μετά το δυστύχημα Τούρκων στρατιωτικών:

 

«Είδαμε για άλλη μια φορά τη νοοτροπία των ελληνικών αεροπορικών δυνάμεων. Αυτά είναι αρρωστημένα πράγματα… Δεν συνάδουν ούτε με στρατιωτικές αξίες ούτε με ανθρώπινες ούτε με πολιτικές.»

 

Σκληρή ρητορική για το Ισραήλ και την Ελληνοκυπριακή πλευρά

 

Ο Τσελίκ χρησιμοποίησε εξαιρετικά βαρύ λεξιλόγιο κατά της συνεργασίας Λευκωσίας–Τελ Αβίβ. Συγκεκριμένα:

  • χαρακτήρισε το Ισραήλ «σιωνιστική» και «γενοκτονική κυβέρνηση»,
  • είπε ότι όποιος ευθυγραμμίζεται μαζί του «προσβάλλει την ανθρωπότητα και το ίδιο του το έθνος»,
  • και υποστήριξε ότι οι Ελληνοκύπριοι «με την αλαζονεία της ιδιότητας μέλους της ΕΕ οδηγούνται σε όλο και πιο περιθωριακές θέσεις».

 

Για τη συνεργασία με το Ισραήλ δήλωσε:

 

«Το να μπαίνει κανείς σε κούρσα εξοπλισμών με την υποστήριξη του Ισραήλ είναι ακόμη πιο λανθασμένο. Είναι ένας δρόμος που οδηγεί με ταχύτητα εκατοντάδων χιλιομέτρων σε τοίχο.»

 

«Εμείς λέμε διαπραγμάτευση, αυτοί συνεχίζουν μια διαδικασία που βλάπτει τους ίδιους»

 

Κλείνοντας, ο Τσελίκ τόνισε ότι:

  • η Τουρκία επιμένει στη «διπλωματία»,
  • οι Τούρκοι διπλωμάτες «μπορούν να βρουν λύσεις»,
  • αλλά η Ε/Κ πλευρά «συνεχίζει μια πορεία που πλήττει την ίδια».
Oλγκίν για Κυπριακό: Mπλόκο στην πενταμερή χωρίς απτά βήματα

«Η διαδικασία για το Κυπριακό είναι ζωντανή, αλλά χωρίς πρόοδο δεν πάμε παρακάτω», δηλώνει στο τουρκικό πρακτορείο ΑΝΚΑ. Όπως είπε, χωρίς συγκεκριμένα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης δεν πρόκειται να συγκληθεί διευρυμένη συνάντηση 5+1.

 

Η Ολγκίν παραδέχθηκε ότι η διαδικασία κινείται με αργό ρυθμό, τόνισε ωστόσο ότι δεν έχει παγώσει. «Η διαδικασία είναι δυναμική. Προχωρά αργά, αλλά υπάρχει πρόοδος», ανέφερε, υπογραμμίζοντας ότι βρισκόμαστε ακόμη σε προ-διαπραγματευτικό στάδιο.

 

«Χωρίς πρόοδο στη Λευκωσία, δεν υπάρχει 5+1»

 

Η ειδική αντιπρόσωπος του ΟΗΕ διέψευσε πληροφορίες περί μηνύματος δυσαρέσκειας από τον γενικό γραμματέα Αντόνιο Γκουτέρες, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι η ουσία δεν αλλάζει:«Χωρίς πρόοδο στη Λευκωσία, δεν θα υπάρξει πρόσκληση για 5+1».

 

Παράλληλα, έστειλε μήνυμα συγκράτησης προσδοκιών, τονίζοντας ότι το 5+1 δεν έχει εγκαταλειφθεί, αλλά «θα εξεταστεί μόνο όταν οι συνθήκες ωριμάσουν».

 

Στο μικροσκόπιο τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης

 

Η Ολγκίν εμφανίστηκε ιδιαίτερα επικριτική για τον μέχρι τώρα απολογισμό:

«Δεν υπάρχει αξιόλογη πρόοδος», είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι τα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης είναι το κλειδί για να περάσει η διαδικασία στο επόμενο στάδιο.

 

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στα οδοφράγματα και τις πρακτικές ρυθμίσεις της καθημερινότητας, σημειώνοντας ότι εκεί δοκιμάζεται στην πράξη η πολιτική βούληση. «Αυτά είναι τα απτά μέτρα. Εκεί φαίνεται αν υπάρχει πραγματική διάθεση συνεργασίας», ανέφερε.

 

«Χωρίς χειροπιαστά αποτελέσματα, καμία διεύρυνση»

 

Η ειδική απεσταλμένη του ΟΗΕ προειδοποίησε ότι χωρίς χειροπιαστά αποτελέσματα θα ήταν πρόωρη οποιαδήποτε διεύρυνση του σχήματος των συνομιλιών, ξεκαθαρίζοντας:

«Σε αυτό το στάδιο, δεν θα συγκαλέσω διευρυμένη συνάντηση. Οι συνθήκες δεν είναι ώριμες».

 

Πιο συχνές επαφές μεταξύ των ηγετών

 

Η Ολγκίν αποκάλυψε ότι, μετά από πρόταση του Τουρκοκύπριου ηγέτη Τουφάν Ερχουρμάν, οι δύο ηγέτες συμφώνησαν να έχουν τακτικές απευθείας συναντήσεις, ακόμη και χωρίς τη δική της παρουσία. Όπως είπε, η συχνότερη επαφή μπορεί να ενισχύσει την κατανόηση και να περιορίσει τη δυσπιστία.

 

Κλείνοντας, έστειλε ακόμη ένα μήνυμα:

«Αυτό που μετράει τώρα είναι το αποτέλεσμα. Χωρίς μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης, δεν υπάρχει επόμενο βήμα».

T24 – «Τα αποτελέσματα των ‘εκλογών’ στα κατεχόμενα βολεύουν την Άγκυρα

Το αποτέλεσμα των ‘εκλογών’ στα κατεχόμενα, «τελικά εξυπηρετεί» την τουρκική κυβέρνηση και τους στόχους της στην ευρωπαϊκή της πολιτική, παρότι είχε στηρίξει την υποψηφιότητα Ερσίν Τατάρ, αναφέρει σε άρθρο της στην ειδησεογραφική ιστοσελίδα T24 η γνωστή δημοσιογράφος Μπαρτσίν Γινάντς.

 

Η δημοσιογράφος γράφει χαρακτηριστικά ότι «το αποτέλεσμα ίσως τελικά βολεύει την κυβέρνηση, η οποία γνωρίζει να εκμεταλλεύεται κάθε περίσταση», σημειώνοντας πως η αποδοχή των αποτελεσμάτων από το κυβερνών Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ) και τον ίδιο τον Τούρκο Πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν ήταν άμεση και «χωρίς καμία ένδειξη ενόχλησης».

 

«Οι Ελληνοκύπριοι χάνουν το ηθικό πλεονέκτημα»

 

Η αρθρογράφος υποστηρίζει ότι η μετριοπαθής στάση του Ερχιουρμάν και η πρόθεσή του να επανέλθει στο τραπέζι των συνομιλιών «υπό όρους» θα δυσκολέψει τη Λευκωσία.

Όπως σημειώνει:

 

«Η πρόθεση του Ερχιουρμάν να καθίσει στο τραπέζι υπό συγκεκριμένους όρους θα αφαιρέσει από τους Ελληνοκύπριους το ηθικό πλεονέκτημα. Γιατί όσο η τουρκική πλευρά επέμενε στο μοντέλο των “δύο κρατών”, οι Ελληνοκύπριοι μπορούσαν πάντα να κατηγορούν την Άγκυρα για αδιαλλαξία. Τώρα αυτό δεν θα είναι εύκολο».

 

Η Γινάντς υποστηρίζει ότι ο νέος Τ/Κ ηγέτης «δεν προτίθεται να εμπλακεί σε ατέρμονες διαπραγματεύσεις χωρίς χρονικό ορίζοντα», αλλά ζητεί να τεθεί εκ των προτέρων σαφές χρονοδιάγραμμα και εγγύηση ότι δεν θα υπάρξει επιστροφή στο στάτους κβο, εάν δεν υπάρξει αποτέλεσμα.

 

«Το αποτέλεσμα μπορεί να βοηθήσει τις σχέσεις με την Ευρώπη»

 

Σύμφωνα με την ανάλυση, η Άγκυρα ενδέχεται να αξιοποιήσει την εκλογή Ερχιουρμάν ως «ευκαιρία για επαναπροσέγγιση με την Ε.Ε.», καθώς ο νέος Τ/Κ ηγέτης δεν είναι άνευ όρων υπέρ της ομοσπονδίας, αλλά δείχνει διάθεση για ρεαλιστικό διάλογο.

 

«Η στάση του Ερχιουρμάν μπορεί να εξυπηρετήσει το άνοιγμα της Τουρκίας προς την Ευρώπη, μετά και τη σχετική αποκλιμάκωση με τις ΗΠΑ», σημειώνει η Τ24, υπενθυμίζοντας ότι ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν συμμετείχε ήδη δύο φορές φέτος σε συνομιλίες για το Κυπριακό, όπου δεν τέθηκε θέμα “δύο κρατών” αλλά άλλες πτυχές του ζητήματος.

 

«Αντίδραση Μπαχτσελί, σιωπηλή ικανοποίηση στην Άγκυρα»

 

Η αρθρογράφος τονίζει ότι η μόνη αντίδραση προήλθε από τον εθνικιστή εταίρο του κυβερνώντος συνασπισμού, Ντεβλέτ Μπαχτσελί, ο οποίος ζήτησε «ακύρωση» των αποτελεσμάτων και ένταξη του ψευδοκράτους στην Τουρκία.

 

«Ενώ ο Μπαχτσελί αρνήθηκε να δεχθεί την επιτυχία της αντιπολίτευσης στα κατεχόμενα, οι κορυφαίοι του ΑΚΡ – με πρώτο τον Ερντογάν – έσπευσαν να συγχαρούν τον Ερχιουρμάν, γνωρίζοντας καλά πώς να αξιοποιήσουν το αποτέλεσμα», γράφει η Γινάντς.

 

«Οι Τουρκοκύπριοι είπαν “ως εδώ” στην παρέμβαση»

 

Η Τ24 σημειώνει ότι το αποτέλεσμα συνιστά και «δημοκρατικό μήνυμα αποδοκιμασίας της τουρκικής ανάμειξης», με τους Τ/Κ ψηφοφόρους να δηλώνουν κουρασμένοι από την υπερβολική παρέμβαση της Άγκυρας.

 

«Το μήνυμα ήταν σαφές: πάρτε λίγο τα χέρια σας από πάνω μας, γιατί ό,τι αγγίζετε το καταστρέφετε», γράφει η αρθρογράφος, υπενθυμίζοντας πως μετά το 2020 η τουρκική κυβέρνηση είχε ουσιαστικά επιβάλει δικό της “πρωθυπουργό” στα κατεχόμενα.

 

«Η κοινωνία αντέδρασε στη διαφθορά και στην παρακμή»

 

Η Γινάντς αποδίδει τη στροφή των Τ/Κ όχι μόνο στην οικονομική δυσπραγία, αλλά και στη διάχυτη αίσθηση διαφθοράς και μαφιόζικων κυκλωμάτων που, όπως γράφει, «διαβρώνουν την κοινωνική συνοχή στο νησί».

 

Κλείνοντας, η δημοσιογράφος τονίζει ότι η επιτυχία του Τουφάν Ερχιουρμάν οφείλεται και στη στρατηγική μετριοπάθεια που επέδειξε προεκλογικά:

 

«Δεν θέλησε να ταυτιστεί με την αντι-τουρκική ρητορική· έδειξε ψυχραιμία, εμπιστοσύνη και ρεαλισμό. Κι αυτό τελικά έπεισε τους ψηφοφόρους».

 

Η Γινάντς καταλήγει ότι «η Άγκυρα μπορεί τελικά να βγει κερδισμένη από το αποτέλεσμα», αφού ο νέος Τ/Κ ηγέτης θα μπορούσε να λειτουργήσει ως «γέφυρα για τον διάλογο με την Ευρώπη» — αφήνοντας ωστόσο το ερώτημα ανοικτό:

«Μήπως τελικά ο πραγματικός νικητής των “εκλογών” είναι η ίδια η Άγκυρα;»

TEKNOFEST στα κατεχόμενα με χάρτη που παρουσιάζει ολόκληρη την Κύπρο τουρκική

Με ένα χάρτη που παρουσιάζει ολόκληρη την Κύπρο τουρκική διαφημίζει η Τουρκία το φεστιβάλ τεχνολογίας TEKNOFEST το οποίο φέτος διεξάγεται για πρώτη φορά στην κατεχόμενη Κύπρο, στο χώρο του παλιού παράνομου αεροδρομίου Ερτζιάν μεταξύ 1- 4 Μαϊου.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της TEKNOFEST, η εκδήλωση, όπου θα διεξαχθούν φέτος νέοι διαγωνισμοί  θα ανοίξουν νέους δρόμους στην τεχνολογία και την καινοτομία.
Η καρδιά της τεχνολογίας και της καινοτομίας θα χτυπήσει στο Παλιό Κτήριο του Αεροδρομίου Ercan στους διαγωνισμούς που θα διεξαχθούν σε 7 κύριες κατηγορίες και 14 υποκατηγορίες στην ‘τδβκ’.
«Στον Διαγωνισμό Προσομοίωσης Ιπτάμενων Αυτοκινήτων θα διαγωνιστούν ιδέες για συστήματα αυτόνομης πτήσης και στρατηγικούς μηχανισμούς ελέγχου που θα διαμορφώσουν τα συστήματα μεταφορών του μέλλοντος.
Από την άλλη, οι νέοι θα συμβάλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη με δημιουργικά έργα στους τομείς της γεωργίας, του περιβάλλοντος και της ενέργειας με τον Διαγωνισμό Ερευνητικού Έργου TEKNOFEST ‘τδβκ’.

Και διαγωνισμοί Γαλάζιας Πατρίδας

Με τον διαγωνισμό TEKNOFEST Robolig Γαλάζια Πατρίδα θα παρουσιαστούν σχέδια που θα ρίξουν φως στο μέλλον με δεξιότητες μηχανικής στον τομέα της ρομποτικής και της κωδικοποίησης».
Στην ανακοίνωση αναφέρεται επίσης ότι «ο διαγωνισμός Tourism Technologies Competition που θα διεξαχθεί στην ‘τδβκ’, που έχει κάνει όνομα στον κόσμο με τις φυσικές ομορφιές και τις πολιτιστικές ρίζες της, θα μεταφέρει τον πολιτιστικό πλούτο σε μια νέα διάσταση με έξυπνες τεχνολογίες που θα αυξήσουν το τουριστικό δυναμικό της Γαλάζιας Πατρίδας.
Το TEKNOFEST Drone Championship-TRNC Stage, το οποίο θα διεξαχθεί επίσης στο πλαίσιο διαγωνισμών τεχνολογίας, θα γνωρίσει στιγμές γεμάτες αδρεναλίνη όπου θα δοκιμαστούν η ταχύτητα, ο έλεγχος και οι τεχνικές δεξιότητες.
Στον Διαγωνισμό HackMasters-Γαλάζια Πατρίδα, όπου θα εκτεθούν γνώσεις και δεξιότητες στον τομέα της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, οι συμμετέχοντες θα επιδείξουν τις ικανότητές τους σε κρίσιμα σενάρια ασφάλειας».

«Αεροπορικές επιδείξεις που κόβουν την ανάσα»

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, «το TEKNOFEST ‘τδβκ’ θα φιλοξενήσει τους επισκέπτες του με εντυπωσιακές εκδηλώσεις αλλά και διαγωνισμούς τεχνολογίας. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ θα πραγματοποιηθούν αεροπορικές επιδείξεις που κόβουν την ανάσα , συναρπαστικές συναυλίες, ενημερωτικά σεμινάρια, διάφορες εκθέσεις και εργαστήρια, παρατηρήσεις ουρανού, περιοχές προσομοίωσης εμπειρίας, σήραγγα εικονικής πραγματικότητας, πλανητάριο, εκθέσεις, ειδικές εκδηλώσεις πτήσεων για φοιτητές, τεχνολογία όπως From Roots to the Future: TEKNOFEST Digital Universe και το ‘trnc’ Digital Experience Zone και πολλές συναρπαστικές εμπειρίες. Οι Διαγωνισμοί Τεχνολογίας που θα πραγματοποιηθούν στην ‘τδβκ’ στο πλαίσιο του TEKNOFEST θα είναι ένα μοναδικό σημείο συνάντησης για τους λάτρεις της καινοτομίας και τους λάτρεις του ενθουσιασμού».

Και χρηματικά βραβεία

Σύμφωνα με τη δήλωση, «το TEKNOFEST στοχεύει να αυξήσει το ενδιαφέρον των νέων για τις εθνικές διαδικασίες παραγωγής και ανάπτυξης τεχνολογίας και συνεχίζει να προσφέρει σε χιλιάδες νέους που εργάζονται σε αυτούς τους τομείς την ευκαιρία να υλοποιήσουν τα έργα τους.
Στο πλαίσιο των Τεχνολογικών Διαγωνισμών TEKNOFEST ‘τδβκ’, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να εκθέσουν και να αναπτύξουν τα έργα τους, ενώ συνολικά θα δοθούν βραβεία 2,5 εκατομμυρίων τουρκικών λιρών και θα παρασχεθούν 3 εκατομμύρια τουρκικές λίρες για οικονομική υποστήριξη στις ομάδες.
Επιπλέον, θα παρέχεται υποστήριξη μεταφοράς και διαμονής στους διαγωνιζόμενους και θα φιλοξενηθεί ένα μεγάλο φεστιβάλ τεχνολογίας».

Τί είναι το TEKNOFEST;

Το TEKNOFEST είναι το πρώτο και μοναδικό φεστιβάλ αεροπορίας, διαστήματος και τεχνολογίας της Τουρκίας, που διοργανώνεται με τη συνεργασία πολλών οργανισμών που διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη της εθνικής τεχνολογίας στην Τουρκία.
Το Φεστιβάλ Αεροπορίας, Διαστήματος και Τεχνολογίας TEKNOFEST πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2018 και έχει πραγματοποιηθεί 10 φορές συνολικά από το 2018.

Tουρκικό ΥΠΕΞ: Mήνυμα μνήμης για τον Ραούφ Ντενκτάς

Το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών εξέδωσε ανακοίνωση με αφορμή τη συμπλήρωση 14 ετών από τον θάνατο του Ραούφ Ραϊφ Ντενκτάς, τον οποίο χαρακτηρίζει ως «ιδρυτή πρόεδρο» της αποκαλούμενης «τδβκ».

 

Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι «μνημονεύουμε με σεβασμό και οίκτο τον αείμνηστο Ραούφ Ραϊφ Ντενκτάς, ο οποίος αφιέρωσε τη ζωή του στην υπόθεση του Κυπριακού και έδωσε έναν επικό αγώνα».

 

Το τουρκικό ΥΠΕΞ προσθέτει ότι η Τουρκία, την οποία χαρακτηρίζει «μητέρα πατρίδα και εγγυήτρια χώρα», θα συνεχίσει να διατηρεί «ισχυρή υποστήριξη» προς την αποκαλούμενη «τδβκ», την οποία παρουσιάζει ως «έκφραση της ελευθερίας και της κυριαρχίας του ‘τουρκοκυπριακού λαού’».

 

Στο ίδιο κείμενο παρατίθεται και απόσπασμα δήλωσης του Ραούφ Ντενκτάς από την ανακήρυξη του ψευδοκράτους, σύμφωνα με το οποίο «δηλώνω ενώπιον του κόσμου και της ιστορίας ότι ιδρύθηκε η ‘τδβκ’ ως ανεξάρτητο κράτος, ως ερμηνευτής της νόμιμης και αδιαμφισβήτητης βούλησης και θέλησης του ‘τουρκοκυπριακού λαού’».

 

Η ανακοίνωση εντάσσεται στο πλαίσιο των ετήσιων αναφορών της Άγκυρας στη μνήμη του Τουρκοκύπριου ηγέτη, επαναλαμβάνοντας τις πάγιες τουρκικές θέσεις για το Κυπριακό.

Tσελίκ «ξανανοίγει» όρο δύο κοινοτήτων – Μπερδεμένες γραμμές Άγκυρας μετά εκλογή Ερχιουρμάν

Άννα Ανδρέου 

 

Μια ιδιαίτερα περίεργη και αμφίσημη δήλωση έκανε ο εκπρόσωπος του ΑΚΡ Ομέρ Τσελίκ για το Κυπριακό, προκαλώντας ερωτήματα για το αν η Άγκυρα αλλάζει κάτι στη γραμμή της μετά την εκλογή του Τουφάν Ερχιουρμάν.

 

Ο Ομέρ Τσελίκ, προχώρησε σε μια δήλωση που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, καθώς είναι η πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια που Τούρκος κυβερνητικός αξιωματούχος επαναφέρει με τέτοια σαφήνεια τη «δομή δύο κοινοτήτων» ως βάση λύσης – διατύπωση που παραπέμπει στο πλαίσιο της διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας. Την ίδια στιγμή, στη δήλωσή του συμπεριέλαβε και τον όρο «δύο κυρίαρχες οντότητες», αλλά και τη γνωστή θέση για «λύση δύο κρατών», χωρίς όμως να είναι σαφές αν εδώ ο όρος iki devlet χρησιμοποιείται με την έννοια των ‘δύο κρατών’ ή των ‘δύο πολιτειών’.

 

Η ασάφεια αυτή αποκτά ιδιαίτερο βάρος, καθώς:

  1. Μετά την εκλογή του Τουφάν Ερχιουρμάν, ο οποίος υποστηρίζει λύση ομοσπονδίας, η Άγκυρα τον συνεχάρη επισήμως και έστειλε καθαρό σήμα στήριξης.
  2. Στο παρελθόν, όταν η τουρκική πλευρά μιλούσε για iki devlet, πριν το Σχέδιο Ανάν, εννοούσε δύο πολιτείες εντός μιας ομοσπονδίας.
  3. Μετά το Κραν Μοντανά, η ίδια έκφραση άρχισε να χρησιμοποιείται με την έννοια των ‘δύο κρατών’.
  4. Η σημερινή δήλωση Τσελίκ αφήνει για πρώτη φορά μετά από χρόνια ανοικτό ερμηνευτικό εύρος, καθώς η «δομή δύο κοινοτήτων» δεν συμβαδίζει με καθαρό μοντέλο δύο ξεχωριστών κρατών.

 

Οι δηλώσεις Τσελίκ

 

Μιλώντας στο τουρκικό τηλεοπτικό δίκτυο Χαμπέρτουρκ, ο Ομέρ Τσελίκ υποστήριξε ότι:

 

«Όσο δεν γίνεται αποδεκτή η δομή δύο κοινοτήτων και δύο κυρίαρχων οντοτήτων, καμία λύση δεν θα λειτουργήσει. Η πιο σωστή προσέγγιση είναι η λύση των δύο κρατών».

 

Παρουσίασε τη Μεσόγειο ως χώρο αυξημένης στρατηγικής έντασης λόγω πολεμικού περιβάλλοντος και ανέφερε ότι η Τουρκία «έχει θεσμοθετημένη πολιτική: οι Τουρκοκύπριοι δεν θα μείνουν ποτέ μόνοι. Η υπόθεση των Τουρκοκυπρίων είναι εθνική μας υπόθεση».

 

Αναφερόμενος στην ‘εκλογή’ του νέου Τουρκοκύπριου ηγέτη, είπε ότι:

«Σεβόμαστε τη βούληση των Τουρκοκυπρίων. Ο (Τ/Κ) ‘πρόεδρος’ κάνει πάντα την πρώτη του επίσκεψη στην Τουρκία – αυτό είναι κρατική παράδοση. Με κοινή δράση θα συνεχιστούν οι δραστηριότητες για την προώθηση της τουρκοκυπριακής υπόθεσης και για την αύξηση της αναγνώρισης της ‘τδβκ’».

 

Για τις σχέσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας με το Ισραήλ, ο Τσελίκ εξαπέλυσε δριμεία επίθεση, υποστηρίζοντας ότι η Λευκωσία «ευθυγραμμίζεται με μια δολοφονική σιωνιστική κυβέρνηση» και ότι «η ελληνοκυπριακή πλευρά έχει μετατραπεί σε αποθήκη πυρομαχικών». Επανέλαβε δε ότι «τα τουρκικά στρατεύματα είναι η εγγύηση της ειρήνης και της ασφάλειας των Τουρκοκυπρίων».

 

Τι αλλάζει – Γιατί η δήλωση προκαλεί εντύπωση

 

Η σημερινή τοποθέτηση Τσελίκ παρουσιάζει τρία στοιχεία που δεν πρέπει να περάσουν απαρατήρητα:

 

  1. Επαναφορά της «δομής δύο κοινοτήτων»

Η φράση αυτή δεν χρησιμοποιούνταν από την Άγκυρα σταθερά τα τελευταία χρόνια, αφού η τουρκική πολιτική είχε μετατοπιστεί πλήρως στο δόγμα των «δύο κρατών». Η αναφορά σε «δύο κοινότητες» παραπέμπει στο ομοσπονδιακό μοντέλο.

 

  1. Παράλληλη χρήση «δύο κυρίαρχων οντοτήτων» και «δύο κρατών»

Η ρητορική εμφανίζεται μικτή και ασαφής, γεγονός που ενδέχεται να υποδηλώνει είτε τακτική προσαρμογή λόγω της εκλογής Ερχιουρμάν, είτε προσπάθεια να κρατηθούν ανοικτές όλες οι ερμηνευτικές επιλογές.

 

  1. Το πολιτικό μήνυμα προς τον νέο Τ/Κ ηγέτη

Η Τουρκία έχει ήδη στείλει συγχαρητήρια στον Τουφάν Ερχιουρμάν, ο οποίος εκπροσωπεί μια γραμμή διαπραγμάτευσης ομοσπονδίας. Η σημερινή δήλωση Τσελίκ – ειδικά η αναφορά στις «δύο κοινότητες» – μπορεί να θεωρηθεί ως έμμεση προσαρμογή στον νέο συνομιλητή, χωρίς όμως εγκατάλειψη των στοιχείων περί κυριαρχίας που υιοθέτησε τα τελευταία χρόνια.

 

Τι μπορεί να σημαίνει

 

Η δήλωση Τσελίκ δημιουργεί γλωσσική και πολιτική μετατόπιση που αξίζει να καταγραφεί.

Η Άγκυρα για πρώτη φορά μετά το Κραν Μοντανά επαναφέρει έναν όρο συμβατό με ομοσπονδιακή λογική, ενώ ταυτόχρονα δεν αποσύρεται από το αφήγημα περί κυριαρχίας.

 

Το αν πρόκειται για:

  • τακτική ευελιξία απέναντι στον Ερχιουρμάν,
  • σήμα προς διεθνείς δρώντες,
  • ή αναζήτηση ενδιάμεσης φόρμουλας ανάμεσα σε «δύο πολιτείες» και «δύο κράτη»,

 

απομένει να φανεί.

 

Σε κάθε περίπτωση, η σημερινή δήλωση αποτελεί την πιο σύνθετη και αμφίσημη διατύπωση της Άγκυρας για το Κυπριακό των τελευταίων ετών, και σίγουρα μπορεί να σημαίνει κάτι για την προσεχή διαπραγματευτική στάση.

Κοινοποίηση μέσω:
Τελευταίες Ειδήσεις

Με την εγγραφή ή τη χρήση αυτού του ιστότοπου αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική Aπορρήτου της σελίδας

Μοιραστείτε μαζί μας τις δικές σας ειδήσεις:
info@edotourkia.gr

Powered by WebMedia | Developed by Monoware Web