Η τουρκική κοινή γνώμη χωρίστηκε σε αυτούς που υποστήριξαν ότι το σύμβολο των γκρίζων λύκων είναι ‘πολιτικό’ και σε αυτούς που λένε ότι είναι ‘ιστορικό’. Εκείνοι που υποστηρίζουν πως πρόκειται για πολιτικό σύμβολο λένε πως τη δεκαετία του 1970 ούτε καν ο ιδρυτής του εθνικιστικού κινήματος, γνωστός ως ηγέτης των γκρίζων λύκων, Αλπαρσλάν Τουρκές δεν γνώριζε το σήμα των γκρίζων λύκων. Εκείνοι που υποστηρίζουν ότι πρόκειται για ιστορικό σύμβολο λένε ότι ακόμη και ο Κεμάλ Ατατούρκ είχε υιοθετήσει τον σύμβολο του γκρίζου λύκου σε χαρτονομίσματα το 1927.
«Ούτε ο Τουρκές δεν γνώριζε το σήμα γκρίζων λύκων»
Το επιχείρημα εκείνων που στηρίζουν ότι πρόκειται για ‘πολιτικό’ σύμβολο, υποστηρίζουν ότι μέχρι που Αλμπαρσλάν Τουρκές πήγε στο Αζερμπαϊτζάν για την ανεξαρτησία του μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Ο Τουρκές εμφανίστηκε ενώπιον του κόσμου που γέμισε την πλατεία Azatlık στο Μπακού στις 3 Μαΐου 1992, μαζί με τον Πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν , Ebulfez Elchibey . Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι ούρλιαζαν άγρια, απλώνοντας τον δείκτη και το μικρό τους δάχτυλο προς τα εμπρός και κάνοντας μια κίνηση συνδυάζοντας τον αντίχειρα με το μεσαίο και παράμεσο δάχτυλο.
Μεταξύ Türkeş και Elçibey βρίσκεται η γυναίκα ηγέτης του κινήματος ανεξαρτησίας , Δρ. Hanım Halilova την οποία ρώτησε για την έννοια της χειρονομίας. ΗΧαλίλοβα απάντησε ότι αυτό που έκαναν οι άνθρωποι στην πλατεία ήταν το σήμα των ‘γκρίζων λύκων’, που αποτελείτουρκική παράδοση. Στη συνέχεια έδειξε στον Τουρκές πώς να σχηματίζει το σήμα των ‘γκρίζων λύκων’ με το χέρι.
Όταν ο Τουρκές επέστρεψε στην Τουρκία αφού ολοκλήρωσε την επίσκεψή του στο Αζερμπαϊτζάν, αυτό το σήμα έγινε το σύμβολο του εθνικιστικού Κόμματος Εθνικής Δράσης (MHP) του οποίου σήμερα ηγέτης είναι ο Ντεβλέτ Μπαχτσελί. Οι ίδιοι κύκλοι υποστηρίζουν ότι ο Αλμπαρσλάν Τουρκές δεν αντιπροσώπευε την Τουρκικότητα καθότι το MHP δεν μπορούσε ποτέ να υπερβεί το όριο του 10%.
Στη φωτογραφία που λήφθηκε το 1970 ομάδας γκρίζων λύκων μπροστά από οίκημα της οργάνωσης τους κανένας δεν σχηματίζει με τα δάχτυλα το σήμα των γκρίζων λύκων αν και στην πινακίδα του κτιρίου υπάρχει το σύμβολο του γκρίζου λύκου.
«Γιατί ο Ατατούρκ δεν ήθελε γκρίζο λύκο στο οικόσημο;»
Οι ίδιοι κύκλοι υποστηρίζουν ότι ο γκρίζος λύκος είναι μια φιγούρα που χρησιμοποιούν οι Τούρκοι εθνικιστές από τον 19ο αιώνα και χρησιμοποιούνταν σε επίσημα έγγραφα και λογότυπα με τη διακήρυξη της Τουρκικής Δημοκρατίας. Ζητήθηκε μάλιστα να χρησιμοποιηθεί στο κρατικό οικόσημο αλλά το αίτημα αυτό απορρίφθηκε από τον Ατατούρκ. Το Υπουργείο Παιδείας της Τουρκίας είχε διοργάνωσει το 1927 κρατικό διαγωνισμό για επιλογή οικοσήμου με εντολή Ατατούρκ τον οποίο κέρδισε με το σχέδιό του ο Ναμίκ Ισμαήλ. Στο Οικόσημο απεικονιζόταν ο γκρίζος λύκος. Υποστηρίζεται ότι ο Ατατούρκ δεν ήθελε το οικόσημο του γκρίζου λύκου λόγω της μυθολογικής του σημασίας, γι αυτό και η χρήση του παρέμεινε για λίγο. Από τότε χρησιμοποιούνται ως εθνόσημα της Τουρκικής Δημοκρατίας συνδυασμοί της ημισελήνου και του αστεριού.
Απαγορεύεται στην Αυστρία
Το σήμα του Γκρίζου Λύκου έχει επίσημα απαγορευτεί στην Αυστρία από την 1η Μαρτίου 2019. Στη Γερμανία, το Ιδεαλιστικό Κίνημα ορίζεται ως η ‘τουρκική ακροδεξιά στη Γερμανία’ από την Οργάνωση Συνταγματικής Προστασίας (BfV) . Το Ιδεαλιστικό Κίνημα παρακολουθείται από την BfV. Ωστόσο, ο χαιρετισμός του ‘γκρίζου λύκου’ δεν απαγορεύεται όπως στην Αυστρία.
Αναφέρεται ακόμη ότι η Γερμανία, από την άλλη, ξεκίνησεέρευνα σχετικά με το σύνθημα «Η Γερμανία ανήκει στους Γερμανούς, οι ξένοι έξω» που φώναξε ομάδα Αυστριακών οπαδών πριν τον αγώνα με την Τουρκία.
Το επιχείρημα ότι είναι ιστορικό σύμβολο
Από την άλλη εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ο γκρίζος λύκος ιστορικό σύμβολο και όχι πολιτικό, επικαλούνται την εικόνα του Γκρίζου Λύκου στο χαρτονόμισμα των 5 τουρκικών λιρών, το οποίο τυπώθηκε το 1927 και φέρει την υπογραφή του τότε υπουργού Οικονομικών, Mustafa Abdülhalik Renda.
Ο γνωστός Τούρκος ιστορικός Ιλμπέρ Αλτάιλι δήλωσε στην Χουριέτ ότι «στην τουρκική ιστορία, ο γκρίζος λύκος είναι σύμβολο, είδωλο. Δεν είναι απλώς το σύμβολο ενός κόμματος ή μιας ομάδας. Δεν είμαστε από την ομάδα της ερήμου, είμαστε ένα έθνος από τις στέπες. Γι' αυτό ο λύκος είναι ένα σημαντικό και ουσιαστικό σύμβολο για εμάς. Έχειέπη και ιστορίες. Ως είδος είναι και πολύ ανθεκτικό. Ο λύκος είναι ένα ζώο που μπορεί να πολεμήσει χωρίς να χρειάζεται να στηριχθεί στην πλάτη του ή να ασφαλίσει την πλάτη του με οποιονδήποτε τρόπο. Είναι πολύ επιδέξιος στον αγώνα για τη ζωή του. Μπορεί να κυνηγάει σε αγέλες, αλλά είναι επίσης πολύ ανθεκτικό μόνο του».
«Δεν είναι όπως οι Ναζί ή η σβάστικα»
Ο Τούρκος ιστορικός αναφέρει ότι «γι' αυτό έχει ιδιαίτερη συμβολική αξία και σημασία για τα έθνη που αγωνίζονται για ζωή και ελευθερία. Υπήρχε και ως σύμβολο στον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας. Το κράτος το χρησιμοποίησε πολύ». «Δεν αφορά κανέναν. Το να παρομοιάζεται με τη σβάστικα και τους Ναζί είναι ανοησία. Ο γκρίζος λύκος δεν είναι ένα σύμβολο που προήλθε από το μυαλό κάποιου και δημιουργήθηκε αργότερα. Έχει ένα ιστορικό βάθος που εκφράζει την αποφασιστικότητα ενός έθνους να αγωνιστεί. Δεν ξέρω αν έχει σχέση με τον λύκο της Ρώμης (που μεγάλωσε τον Ρώμο και τον Ρωμύλο), αλλά τον χρησιμοποιούσαν και άλλα έθνη. Οι Ούγγροι, για παράδειγμα. Αυτό το σύμβολο χρησιμοποιείται επίσης κατά μήκος του ποταμού Βόλγα. Οι ξένοι αποκαλούσαν επίσης τον Ατατούρκ ‘Γκρίζο Λύκο’. Ο Ατατούρκ υιοθέτησε επίσης το σύμβολο του γκρίζου λύκου. Χρησιμοποιήθηκε σε νομίσματα, θυμηθείτε εκείνη την περίοδο. Ήταν σύμβολο και σε άλλα μέρη. Λόγω του πολιτικού περιβάλλοντος της περιόδου, αυτά τα σύμβολα αφαιρέθηκαν μετά τον ΒΠαγκόσμιο Πόλεμο», υποστήριξε.